Shejping är sååå kul

Idag öser regnet ner alldeles vansinnigt. Jag försökte gå ut i mitt regnställ, men efter 5 minuter var det blött in på skinnet. Efter rundan med hundarna idag, som jag erkänner blev kortare än vanligt eftersom jag inte alls trivdes med kalla klibbiga kläder, så fick hundarna varsitt nytänkande träningspass för att trötta ut deras hjärnor.

Till Lucy valde jag förståss läxan som vi har fått på kursen att hon ska backa upp med baktassarna på en pall (eller jag har en låda istället)
Hon var mycket koncentrerad och detta är 3:e träningspasset vi tränar detta på. Hon fick 10 x 3 repetioner och på slutet trillade poletten ner och hon backade upp med baktassarna på lådan! Jippi!
Det är så roligt med shejping! Vilket annat träningssätt än klickerträning kan man få hunden att utföra detta? Det går inte med tvång och det går knappt att locka med godis heller. Oslagbar metod!

Det som är "jobbigt" med Dixie är att hon knäcker alla mina utmaningar direkt. Jag kan alltså inte komma på något som jag vill lära henne som är tillräckligt svårt som vi kan jobba med. Men jag ska försöka tänka ut något riktigt svårt till lilla damen som hon ska få kämpa med.
Är det någon som kommer på något får ni gärna tala om det!

Vissa tycker att det är helt meningslöst att lära hunden konster och trix och lägga tid på sånt som man inte har någon nytta av. Mycket vanlig kommentar:
"Vad ska hunden kunna det för?" eller "Vad är den övningen bra till?" eller "Vad är det för mening med att lära det där?"
Och svaret är att hunden behöver inte kunna det och det finns inte direkt något man ska ha det till... MEN en sak kan jag tala om. Det finns en mening och enligt mig en väldigt viktig mening med att träna onödiga trix med sin hund.
Man får otroligt starka band till varandra som är ovärderliga! Man blir mycket mer betydelsefull för sin hund och får otroligt fin kontakt och man får inte glömma bort glädjen hos både hunden och tränaren. Eftersom man inte ska ha konsterna till något särskilt så gör det inget om det blir lite fel eller om det inte riktigt blev som man tänkt sig.
Jag skulle kunna skriva en hel bok om alla fördelar med att träna trix, men inte här och nu.
Tycker man att det är onödigt så är det bara att låta bli, men det är tråkigt för dem som missar chanserna till dessa magiskt roliga ögonblick med sin hund. Och tyvärr är det ibland väldigt svårt att uppnå dem i vanlig lydnadsträning även om man vill.

Idag ska vår lägenhet besiktigas. Vet inte om jag skrivit det här, men vi har sagt upp lägenheten och ska flytta ut den 1:a september. Daniel ska plugga i Spanien och jag ska bo i sommarhuset till att börja med.
Det hade jag tänkt göra i alla fall under hösten om nu Dixie får valpar så är det perfekt där.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0