Stjärnor i Västerås

Nu är vi äntligen hemma igen efter den intensiva visiten i Västerås. Det var längre än jag trodde att åka dit.
Men vi åkte igår mitt på dagen och var framme vid 19.30.
Vi bodde på Scandic eftersom jag precis blivit medlem där och det var hur bra som helst! Jätte god mat, fina rum och underbar frukostbuffé.

Hundarna har varit snälla änglar hela tiden.

Idag var det både utställning och åsrmöte som stod på schemat. Men vi träffades först vid utställningsringen och fördrev den långa väntan med massa barbetsnack som man aldrig får höra för mycket av =)

Sist ut i ringen var barbet och klockan närmade sig två. Fyra barbeter var anmälda varav jag hade två. Jag trodde och hoppades från början att det skulle vara fler anmälda så det kunde bli riktigt konkurrens eftersom det även var årsmöte, därför hade jag anmält Dixie också, även fast hon inte har ett dugg att hämta. Möjligtvis ett BIR till sin samling om vi nu ska säga att vi samlar på det?????


När det närmade sig våran tur så satt jag en stund och kollade hur bedömningen gick för de fem wachtlarna som var före oss. Och det gick inget vidare. Jag vet inte ens om de fick någon BIR-hund för alla åkte ut med 2:or eller "Very good" som det numera heter.


Domaren som var Nils Molin, en mycket kunnig men hård domare såg inte ut att vara på sitt gladaste humör efter att han slängde ut hund efter hund.


Jag satt och störde mig väldigt mycket på det sämsta underlaget jag skådat på en utställning! Halt trägolv så hundarna bara halkade rundor!
Hur sjotton kan man bara lägga in två mattor i en ring på en utställning? Det SKA vara halkfritt på de ställe där hunden ska röra sig!!! Detta gjorde att ingen hund kunde visa sina rörelser på bästa sätt.
Dixie som har ett enormt steg halkade nästan omkull rejält och fick ta till galopp ibland på de hala områdena.
Nä, riktigt minus för underlaget! Skäms!


Tillslut var det i alla fall barbeternas tur. 4 anmälda i rasen. När det var Lucys tur lyckades hon vända den blåa trenden till en röd "Exellent" trend. Lucy vann juniorklassen med Ck och skulle tävla vidare i bästa tik.
Där hade även Dixie lyckats charma till sig ett Ck i Championklass och det var alltså mina två som skulle göra upp om segern.
Eftersom jag hade Dixie så fick mamma hoppa in som handler till Lucy. Själklart trodde jag ju att Dixie skulle ta hem det hela eftersom hon har haft en lysande karriär och varit väldigt svårslagen på senare tid.

Men när vi hade sprungit en runda så suckar domare och frågar lite snällt:
"Ni kan inte tänka er att byta hund?"

Lite lustig fråga, men absolut gjorde vi det och efter att vi sprungit ytterligare ett varv så visade sig att det var Lucy han ville skulle vinna, men med rätt handler troligtvis.
Hon tog alltså hem BIR och sitt andra Cert och det jag aldrig trodde skulle vara möjligt att Lucy skulle slå Dixie blev sant.
Roligt var det, men mycket oväntat. Lucy vann idag på att hon hade lite bättre rygglinje och svanssättning i rörelse. Annars hade de nästan likadana kritiker.

Inte så vanligt att en junior slår en Internationell Championtik som Dixie är snart.
Men det gör det hela lite extra roligt eftersom båda är mina hundar.
Om Dixie hade kunnat hade hon nog lämnat in en protestansökan mot underlaget, för det var inte många fina steg hon skrapade ihop idag.


Hur som helst så ändrar detta mina planer för hela året. Nu har inte Lucy heller något mer att hämta förrän efter hon fyllt 2 år då hon tidigast kan bli Champion. Så vi stryker resten av våra planerade utställningar (förrutom WDS), klipper ner och satsar på annat nu. Lucy och jag ska koncentrera oss på vår terapihundsutbildning och Dixie och jag ska damma av rallylydnaden och satsa på tävling i sommar när sporten blir officiell.
Så nu blir det paus från vänstervarvet för hundarnas del.

För min del ska jag nog vara handler åt Bruno på hans debut i Hässleholm i maj. Han går i valpklass för första och sista gången för dagen efter blir han och resten av valparna 9 månader.

Årsmötet avlöpte snabbt och lätt och sedan var det vara att sätta sig i bilen och göra om samma långa färd igen.
Skönt att vara hemma tycker vi alla =)

Och så lite bildsvep från dagens ring:


Katarina med fina Mio


Här på det opopulära äckliga golvet


Förstår aldrig varför jag alltid ska se ut som jag tänker hoppa groda???? Lucy klarade bättre av det hala golvet än jag själv.


Snällt i alla fall att man fick en matta att ställa upp på


Marie med fina Agnes



Nära vurpa för oss, men Dixie lyckades få med sig alla benen


Jag och Dixie


Mingel vid ringen. Lucy har sin plats när det är utställning =)

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Grattis till dina fina Guldstjärnor!

Jag måste säga att jag tycker om dina ändrade planer ;o) Vi får ut och entra rallybanorna ihop!



Kram

2011-04-17 @ 10:23:51
Postat av: Marie Widblom

GRATTIS till Bir och Cert.Håller med dej om golvet.Tyvärr så har det varit så i flera år.Jag fattar inte att det inte blir någon ändring.

Marie

2011-04-17 @ 16:59:05
URL: http://www.laspezias.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0