Tre hundar tränade

Idag har vi tillbringat tre timmar på brukshundsklubben, ja så lång tid tog det att träna igenom med tre barbetdamer.
 
Det är ju tävling på lördag så idag var det genrep
 
Dixie var först ut på mästarbanan som Emelie hade byggt. Det blev väldigt bra träning med Dixie. Lite för lite uppvärmning som vanligt, men det var mycket som var bra. Emelie hjälpte till med störningsträning och gick runt oss samtidigt som vi gick banan och kastade leksaker och försökte störa oss så mycket som möjligt. Jag måste säga att Dixie är otroligt duktig på att hålla fokus trots alla störningar runt om. Det är extremt svårt att hitta tillräckligt svåra störningar åt henne.
 
Det som inte fungerade idag var sändande till kon. Det gick typ inte alls. och det känns naturligtvis inte bra att det momentet strulade så pass mycket såhär 2 dagar innan tävling. Men så är det! Charmen med hundträning är att det alltid finns något att jobba på ;)
 
Sen testade vi en rolig grej, nämligen att Emelie gick banan med Dixie. Dixie är ju en enmanshund och har haft svårt att jobba med någon annan än mig. Men jag tyckte det gick himla fint. Det är otroligt svårt att köra med någon annans hund, så det var väldigt roliga att se :) De kom nästan runt banan, men på slutet så valde Dixie att springa till mig istället. 
 
Lucy var näst på tur och med henne var det inte något som strulade speciellt mycket. Kanske lite dålig bakdelskontroll i spiralen, men annars gick hon jättefint så allt med henne kändes bra :D
 
Timja var sist ut och med henne började vi träna lite utställningsträning. Springa kan hon minsann, stå kan hon hyfsat och hantering av låtsasdomare Emelie gick hur bra som helst. Det är så konstigt att det inte är några som helst problem när vi tränar utställningsträning, men när vi kommer till utställningen och hon ska in i ringen så blir hon så låg och osäker. Som jag sagt förr så har vi väl miljötränat för dåligt på den biten. Vi får se hur det går om några veckor.
 
Sen blev det rallylydnad för Timja. Jag tänkte bara prova att gå en bana med lite olika nybörjarmoment för att se vad hon kunde...Och jag blev otroligt förvånad över hur duktig hon var. Hon har fin fokus och attityd och gik ett jättefint fotgående och gjorde momentet mycket bra. Jag förstår inte hur hon lyckades när vi inte har tränat på evigheter och vi har aldrig gått en hel banan heller. Vilken supertjej! 
Hade vi bara filat lite på momenten och tränat på tävlingsmiljöer lite grann så hade vi absolut kunnat tävla :)
 
 
Det var tre nöjda vovvar jag hade med mig hem. Nu är även min lilla Selma här så det är fullt hus!
 
 
Förrutom det roliga med hundar och hundträning så har jag även en klump i magen. Jag fasar för nästa vecka då domedagen väntar.
Jag kommer skriva mer om det nästa vecka...
 

Kommentarer
Postat av: Marie W

Timja är som Bianca. Husse och Bianca gick en avancerad bana på klubben bara för skojs skull och Bianca kunde allt. Vad är det för "fel" på henne, det ända hon hade svårt för att backa men det har dom ju aldrig tränat på. Likaså körde dom agility för tredje gången, husse gick 4 hinder från Bianca och bara kommenderar hopp och hon hoppar 4 hinder + tunnel och lite annat. Folk tror inte på oss när vi säger att vi inte har tränat eller gått kurs. Vilket "ämne" hon är.

2014-08-22 @ 18:33:22
URL: http://www.laspezias.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0