Vad har hänt sedan sist?

Vi har haft det lite kämpigt med sjukdomar och annat så det har (som vanligt) inte funnits någon bloggtid.
 
Det som hänt sedan sist var att jag och Lucy startade på doftprovet (Eukalyptus) i Nosework och hon klarade det :)
Så nu får hon tävla i nosework klass 1. Hennes dotter Alma var med på samma doftprov och även hon klarade det. Duktig mor och dotter!
 
Det var väldigt roligt, för jag är van att det är jag som har kontroll på vad som händer på prov eller tävlingar, men här hade jag inte så bra koll eftersom det var första gången för både mig och Lucy. Och det är dessutom Lucy som är den som har kontrollen och ska leda mig rätt.
 
Provet gick till som så att man fick komma in i ett rum och efter 10 sekunder startade tiden. Man hade 3 minuter på sig att få hunden att söka upp rätt kartong med doften eukalyptus och visa det för din förare så att föraren kunde meddela "markerat" till domaren.
Domaren meddelade då i fall det var rätt eller fel. 
 
Lucy var lite intresserad av en annan kartong först, men sen vek hon av och markerade en annan kartong genom att trycka nosen mot lådan och hålla still. Det kallas frysmarkering. Jag sa "markerat" till dmaren och det var rätt :) 
 
Efter doftprovet har det inte blivit så mycket träning tyvärr, men vi behöver mest träna på utomhussök för det tycker Lucy är svårt när det finns så mycket andra goda dofter. Men det usla vädret har gjort att jag verkligen inte har haft lust att gå ut och träna. 
Jag tycker verkligen inte det är trevligt att träna i regn och rusk eller när det är så kallt så fingrarna förfryser.
 
Men nu hoppas jag verkligen att våren kommer snart så man kan vistas lite mer utomhus utan att bli på dåligt humör ;)
 
Kom nu kära vår!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0