Vilken underbar dag

Vädret är på topp. 24 grader, helt otroligt skönt.
Jag och Dixie har jobbat i Landskrona idag. Sen har har det varit ständig pälsvård.
Just nu tar jag ett tag med benen. I juli ska jag klippa ner Dixie helt och hållet. Riktigt kort hade jag tänkt mig.

Vi har tränat idag. Hemma tränade ställande med avståndsbelöning och dirrigering. Sitt och ligg på avstånd går mycket bra, men stå är svårt.

Sen var det en underbar kväll på Bialitt. Men vår träning började inte bra. Jag började helt klart att träna fel moment. Men det är lätt att vara efterklok. Jag började med uppletande. Hon springer som ett skott ut och hämtar föremålet, men sen är det ju så himla roligt att springa runt med grejen, så det blir många extra varv. Mycket dumt att börja med när man har en laddad hund.
Skulle träna lite hopp, men efter att hon hoppade så gick hon iväg och nosade.
Vi tog lite paus och sedan började vi om.
Då gick det bättre. Mycket bättre. Tränade några riktigt bra inkallningar, och några ställande och hoppet gick bra till slut.

Sedan lekte vi namn- och följsamhets leken som är mycket effektiv. Ska introducera den på valpkurserna imorgon.

Ska prova en ny strategi nu med lydnaden. Inget nytt egentligen, bara att jag inte har fullföljt min kunskap i praktiken.
Jag tror det kan bli bra.
Apporten har tagit ett kliv framåt. Hon griper själv och håller kvar tills jag säger loss. men jag behöver mer gnista i det momentet. Jag vill att hon ska vara överlycklig när håller fram apporten, det är bara att kämpa på.

Tyvärr kan jag inte vara med på viltspåret på torsdag. Det hade jag så gärna velat. men vi ska bort hela dagen.
Jag har inte fått tag i blod än. Men egentligen är det ingen brådska. Det kommer blir så många viltspår i sommar ändå.
När vi bor i sommarstugan så har vi ju skog och fält överallt. =)

Sök och agility på lördag i alla fall.

godkväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0