Längtar tills imorgon

Imorgon ska vi äntligen åka på lydnadsträning igen. Som vi har väntat.
Vill träna så mycket nu efter vårt uppehåll. Vi har tränat litet lydnadspass här hemma idag. position, läggande och apport.
Idag har Dixie fått göra fjärrdirrigering+ apport. Alltså sitt och ligg med apport i munnen. Det gick förvånadsvärt bra, med tanke på att hon aldrig gjort det.
Jag ska strunta i stimuluskontrollen på lydnadsklass 1 apporten. Det är bara en poäng vi saknar för full pott och inget moment som återkommer i högre klasser och Dixie blev bara förvirrad idag när vi tränade att hon skulle vänta på min signal innan hon skulle gripa apporten ur min hand. Då blev det pip och gnäll och hon visste inte om hon skulle ta den eller inte. Så det struntar vi i. Hon griper och håller jätte fint, så jag är nöjd!
Nu ska vi bara hålla den vid liv, precis som vårt läggande.
Inkallning, ställande, fotgående och inte minst hatmomentet platsliggning är sånt som vi kan göra bättre och också det som vi ska lägga fokus på.

Lydnadsklass 2 apporteringen däremot ska tränas grundligt och ordentligt.

Jag har också tänk shejpa in ett nytt trick som jag sett framemot så länge. =)
Det får bli en överraskning när det är klart.

Dixie är hungrig som en varg hela tiden och äter nu dubbelt så mycket som vanligt. Men det är bara bra, för hon har gått ner lite i vikt nu senaste tiden, så hon får den mat hon behöver.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0