En dag i skogen

Idag började dagen med att gå upp tidigt för att bege sig till skogen. Vi var ganska många som skulle spåra och söka idag. Roligt!
Det var lite blandat sök för Dixie idag. Hon vet vad hon ska göra och hon är super laddad. Hon gick ut bra på ena sidan, men det fungerade inte riktigt på andra. Hon jobbade hela tiden med nosen och hon var sansad och lyssnade. Hon stannade också längre hos figgarna och det var roligt att se. Jag vet inte varför hon inte riktigt gick ut på ena hållet. Så kan det bli ibland.
Men det kändes ändå bra.

Sen var det lösträningskurs i skogen och stranden. Det kan jag väl inte säga att det gick bra.
"På stranden ska man leka" tycker Dixie.
Det gick ganska bra när vi gick slalom mellan varandra med lös hund, även om Eroz var lite roligare ett tag. Men när vi skulle gå i samlad trupp och släppa en hund i taget så kom busglimten i ögat på Dixie och hon försökte få med sig hundarna på lek. Ja, sån är hon.
Det är mycket svårt. Hundarna är värda mer för henne än min belöning. och då hade jag ändå med hennes topp idag. Det är inte lätt när man inte har en matglad hund. Jag ville inte ha leksak just idag eftersom hon blir så himla laddad av det så hon kan lätt glida över gränsen och i stundens hetta bli för busig. Godis lugnar och leksak hetsar och jag ville inte ha en hetsig hund i den situationen.

Jag måste tänka ut något smart. För situationen är just nu att hon får en stor självbelöning genom att springa rundor och när hon väl kommer till mig så fångar jag henne. Resultatet för Dixie bli att det är värt att springa de rundor man kan för går jag till matte så blir jag fångad så det vill jag inte.

Det blir inte riktigt rätt. Då vill hon ju inte komma till mig. Men samtidigt så vill jag inte att hon ska få ha den friheten att fortsätta vara lös när hon inte skötte sig.
Mycket svårt. Jag måste hela tiden tänka ur Dixies synvinkel. Hur hon upplever saker.

Men det var ju fösta gången. Kanske går det bättre och bättre? Det gäller att undvika hennes självbelöningar och att hon absolut inte får med sig någon hund på lek. Då får hon som hon vill och det ska hon inte få.



Känns lite tungt och att vi har MYCKET långt till målet.


Jag har en trött gosehund nu i allafall. Jag ska gå på bio med lillasyster nu. trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0