En lekdag med hundarna

Idag har vi bara haft roligt. Jag ville komma ifrån alla krav på precision för en stund.
Vi började med att gå en lång promenad i det fina vädret.
Jag lärde Tilda hur hon ska gå och agera när hon håller i Selma och möter en annan hund.
Tilda är sedan förra sommaren livrädd att möta hundar med Selma och vill gärna lyfta upp henne så fort hon ser en hund eller vända håll. Hon är rädd att Selma ska bli biten.
Selma märker ju Tildas rädsla och skäller på den mötande hunden.
Men idag kunde Tilda passera 1 och 2 och 3 och 4 hundar utan att Selma gjorde det minsta.
Och allt vi gjorde var att Tilda fick ändra attityd och tänka på ett annat sätt. =) Roligt att se att det fungerade! Selma skäller nästa aldrig när jag går med henne, men hon har gjort det tidigare, innan jag visste hur jag skulle göra.

Sen har vi lekt. Tilda har tränat freestyl med dem, och vi har lekt kurragömma. Det är verkligen fördel med två hundar, för de taggar varandra. Vem kan göra den snabbaste snurren? vem kan hitta matte först?

Och så har Dixie lärt sig att hämta 7 olika saker och lägga i en låda.

Jag har stirrat mig lite väl blind på att allt ska vara så perfekt i lydnaden och glömt bort hur roligt det är med sådana här saker och "meningslösa" trick.

Nu har jag inspiration igen: Dessa trick vill jag lära Dixie:
-Hoppa hopprep
-Dribbla en boll i mål
-Att be
-Och att kunna namn på olika föremål som hon ska hämta till mig

Ikväll ska vi nog träna lite på Bialitt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0