hej igen

Nyss hemkommen från valpkursen. De är så duktiga och det är så roligt när det går bra.
En riktigt skön kväll för träning.
Jag skulle gärna haft med Dixie och tränat lite agility med henne. Men hon kan inte sitta i bilen medans jag har kurs. Inte i denna värmen.

Vi tränade lite innan och lite efter istället. Dixie har varit helt slut idag. Ett tag trodde jag att hon var sjuk. Hon kom inte när jag ropade och ville inte ha köttbullar. Men det var nog bara värmen och så tog det nog ganska hårt med träningen igår.

Men när jag kom hem nu ikväll så var hon med på noterna. Tränade dirigering som jag är jätte nöjd med. Sitt-Ligg-Stå på avstånd.
Och hon gjorde rätt på sittet. Utan att flytta bakdelen. Ligget blev ibland en bugning eftersom hon nyligen har lärt sig det.
Måste få bugningen på stimuluskontroll så hon slutar erbjuda den frivilligt. Får träna in det imorgon. Det är snabbt gjort.

Sen måste jag också börja om på fotgåendet. Hon har tappat både fokus och position. Hon tycker det är jätte tråkigt och sån attityd kan man inte ha. Hon ska ha rätt gnista och jag ska jobba med att få fram den så hon tycker det är roligt att gå fot. Annars blir det aldrig några höga poäng.

På torsdag börjar lydnaden igen. Målet i höst är att få ordning på fot, jobba med avslutet i inkallningen, fortsätta med apporten och jobba bort mitt dubbelkommando på läggande och ställande under gång.
Och så ska vi fortsätta med dirrigeringen och rutan.

I sommar hade jag även tänkt att Dixie ska lära sig slalom i agility och kontaktfältsträning.
Ena stunden känner jag att jag ger upp med agilityn, för hon springer ändå bara runt som en dåre.
Andra sidan så tycker jag att vi lika gärna kan fortsätta, så får vi variation i träningen och om hon någon gång får för sig att sluta springa som en dåre så har jag ju påbörjat träningen.
Men ja, just nu känns det lite tungt med dessa rus. Men hon var precis likadan i lydnaden innan. Och det har blivit mycket bättre. Bara nått enstaka rus då och då.
Så det finns hopp. Och så kan man ju alltid hoppas på mer fokus efter nästa löp.

godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0