Ingen bra dag

Kallt, regnigt, blåsigt och grått. Och så har jag varit på dåligt humör hela dagen.
Men det är ju fredagen den 13:e, så alltför livat ska det kanske inte vara.

Daniel och jag har pratat länge om att åka någonstans på liten semester. Och en grå dag som den här satte vi oss ner för att boka. När vi letat upp allt och fyllt i allt och kommer till betalningen, så bryts allt. Och idag gjorde det mig mer irriterad än det skulle ha gjort om det inte varit en skitdag.
Först orkade jag inte fylla i allt igen, men tillslut gjorde jag det. Och det gick igenom. Vi har alltså bokat en resa 1 vecka till Gran canaria den 13:e januari. Hotell med 4 stjärnor, pool, 40 meter till hav och 60 meter till shopping.
Allt på ett ställe för maximal avkoppling! Och mitt i stundens njutning så kommer det in ett annonserbjudande för oss som har ICA-kort att man får 1000kr rabatt på fritidsresor just nu. Åhhhhhh! Såååå typiskt! precis när vi bokat från dem. Daniel ringde upp och kollade om det gick att få med rabatten i efterhand, men det gick såklart inte.
Jaja, de kan sitta där med sin rabatt. Vi klarar oss nog ändå.

Har tränat med min bästa Dixie och hon var jätte duktig. Det börjar lukta 10:a på inkallningen nu. Hon har gjort några väldigt bra på senaste tiden. Linförigheten var också kanon idag. Och platsliggningen ligger hon med överdriven tid.
Så det fanns inget att gnälla på vad gäller träningen. Det är ju alltid något!

Sen dimper även HUNDSPORT ner i brevlådan och här hoppas jag kunna få lite njutbar läsning. Men det var det inte pecis. Läste en ganska dålig artikel om halsband och koppel och vad som var bäst, där det togs upp alla allternativ. Halsband, stuckel, gå-fint-sele, elhalsband och vanlig sele.
Jag håller med det mesta, men jag tyckte inte de skrev ut tillräckligt bra vad som var dåligt att använda och vad som var bra. Det var mest bara fakta om de olika "redskapen".
Förutom  att det var ganska negativt mot selar. Jag är otroligt FÖR selar och tycker alla borde ha det så mycket som möjligt eftersom det inte kan skada lika mycket som ett halsband kan göra. (Inga föräldrar har halsband på sina barn, varför?)
Det står att "flertalet erfarna hundtränare brukar vara ense om att hundar som alltid har sele aldrig lär sig gå i koppel."
Skitsnack tycker jag! Sedan står det att om man ska välja sele så är Y-selen bäst och det håller jag med om.

Men längst ner med fet stil står det som jag blir mest sur över. "Man skall dock inte rycka i selens koppel, då detta kan skada hundens skuldor"
Ska man skratta eller gråta? Nej, självklart ska man inte behöva rycka i selen, men det är oerhört konstigt att de varnar för ryck i sele när det inte nämner faran med ryck i halsband överhuvudtaget. Hunden nacke är mycket känsligare och skadas otroligt mycket lättare än starka skulderblad.
Så skit med det också!

Och så fortsätter man läsa och då är det en artikel som tar upp om hunden kan och vill strypa sig till ett dagligt rus?
De menar på att hundar som drar hysteriskt, flåsar, hyperventilerar, hostar eller spyr skum skulle göra detta för att  de får en lustfylld känsla och når "Nirvana" som de skriver och att detta ska kunna jämföras med kvävningslekar som använts av ungdomar för att få någon slags kick?!
Och detta tror jag inte det minsta på. Tycker det är en väldigt konstig idé. Jag kan inte förstå varför ungdomar skulle göra det om det inte är så att de mår dåligt och har problem och vill komma från verkligheten. Jag har svårt att tro att en frisk och glad ungdom som mår helt bra skulle utsätta sig för sådant. Och jag tror samma sak om hundarna. Det måste finnas någon anledning till varför de drar på det sättet, och jag tror helt säkert att det är hundar som inte mår bra, är stressade av någon anledning. Och det är den anldeningen man måste få rätt på för att ändra beteendet hos hunden.

Oj, vilka djupa tankar jag kom in på nu. Bäst att jag slutar innan jag halkar in på andra ämnen och så tar det aldrig slut! =)

Trevlig helg!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0