Lugnt

Det är ganska lungt just nu. Dixie ligger mest och sover så mycket som möjligt nu under löpet.
Det märks överhuvudtaget inte att det bor en hund här.

Vi tränar lite under promenaderna. Igår tränade vi platsliggning i 4 minuter på 20 meters avstånd. Ja, det klarar hon hur bra som helst. Men jag måste få det att bli mer likt en tävlingssituation med störningar eftersom det är då det inte går. Men jag har varit alldeles för mesig där och belönat för säkerhetsskull. Nu är det slut med sånt. Och jag kom på mig själv igår igen med att ge ett extra kommando av "stanna" när jag tränade inkallning med Dolly bredvid Dixies platsliggning. Det ska jag INTE säga, det ska inte behövas. Fy mig! Hon får kommandot "stanna" när jag går ifrån henne, men sedan ska hon ligga där tills jag hämtar henne oavsett vad som händer och utan att jag ger extra kommando. Måste skärpa mig med det för det är jag som gör henne osäker.

Apporteringen börjar närma sig en 10:a, behövs bara lite fler repetitioner. Men annars vad gäller lydnadsträningen så ska vi nog börja träna inför klass 2 på riktigt. Det ska bli kul, för jag är väldigt trött på klass 1 momenten nu. De ska bara hållas vid liv, för hon känns mycket bra och jämn vad gäller det.
(utom platsligget, men det har vi tid på oss att träna. Nästa tävling blir till våren)

Annars var vi på agility träning igår. Och det finns väl inte så mycket att säga där. Det var en tävlingsbana och första varvet kändes helt ok. Då var det samarbete och hon kändes lättstyrd. Men resten kan vi glömma. Jag blir så förbannad på hundskrället när hon bryter med mig och tar alla hinder själv. Jag kan stå vid startpunkten och hon kan springa och hoppa och ta tunnlar och allt många gånger om. Kallas SJÄLVBELÖNING!
Hon vet att jag inte uppskattar självbelöningar och då vill hon ju inte komma tillbaka till mig för hon känner av min ilska på 0,1 sekunder. Det är bara agilityn hon håller på såhär och jag funderar snart på att strunta i agilityn för det är inte roligt längre.

Nu ska jag träna lite avståndstarget och apportering.

Det är inget viltspår imorgon, vi får vänta tills nästa vecka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0