Nästa mål

Nu har vi ju uppnått vårt tredje mål, att Dixie skulle bli utställnings champion. Nu känns det ju väldigt lungt på utställningsfronten och jag tror det dröjer läääääänge innan vi springer på utställningar igen. Personligen tycker jag det skulle vara mycket roligare om vi lyckas med andra meriter som är vårt fjärde mål. 

Första målet: Godkänd hälsostatus (höfter, armbågar, ögon, bett, fulltandad) = KLART!

Andra målet: Att Dixie blir godkänd på mentalbeskrivningen = KLART!

Tredje målet: Att Dixie blir utställningschampion = KLART!

Fjärde målet: Arbetsduglighet

Nu har vi tre viktiga bitar avklarade. Hon är frisk och sund som en nötkärna, mentaliteten är bra och hon överensstämmer med rasstandarden. Då är nästa mål att prestera inom någon hundsport för att testa hennes arbestduglighet som är den intressanta biten. Jag vet ju själv att hon är en väldigt bra träningskompis, men om alla skulle bedömma sina egna hundar inom alla områden skulle ju alla hundar vara champions inom allt eftersom ens egen hund alltid är ögonstenen och så kan vi ju inte ha det.  
Och det första delmålet blir lydnaden. Där har jag bara ett litet mål och det är att lyckas få ett 1:a pris och sedan är det bara roligt att se hur långt vi kommer. Jag är ju själv "ny" inom den sporten därför kan jag inte sätta upp så höga mål eftersom vi båda är nybörjare. Men 1:a priset ska vi klara även om det innebär att vi ska tävla i 10 år för att uppnå det. 
Andra delmål inom arbetsduglighet blir att testa henne på prov inom viltspår, freestyle och agility. Och kanske bruksgrenen sök om vi bara hinner träna ordentligt.

Idag har vi tränat lite i det iskalla vädret och det gick bra. Men det är ännu ovisst om det blir någon mer lydnadstävling detta året eller om hon hinner börja löpa innan. 
Men träna kan vi ju alltid göra ändå. 

Här kommer en bild på min vackra prinsessa:




Dixies alla fina rosetter. Nu hamnade dem långt ner i en låda tillsvidare. 

Nu ska jag jobba och sedan börjar det ny freestylekurs ikväll. Hm, jag tror vi är inomhus... Brrrrr!


 

Kommentarer
Postat av: Maja

Hon är fin och go din dixie :)

Tänk sen när det blir små miniatyrdixisar. ögongodis!

2009-11-02 @ 14:58:11
URL: http://coociidog.se
Postat av: Petra & Luca

Hi Maja!



Congratulations for Dixie becoming Swedish champion! We are trying to do the same thing after Luca turns 2 yrs in next week :)



Good luck for obedience! I'm sure you'll get the 1st prize. We will also be heading to tests during this winter but we'll see when. Still feeling a bit uncertain about some parts.. and don't want to go there to make fools of ourselves :)

2009-11-03 @ 22:29:24
URL: http://barbet.vuodatus.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0