10 föremål

I eftermiddags provade vi på den nya lösningen på fotgåendet. Kan inte säga än vad det är eftersom jag inte vet om det fungerar. Och tips som inte fungerar är värdelösa och bör inte nämnas. Så jag lämnar det sålänge.

Däremot har vi tränat apportering av 10 olika föremål.
Sakerna var allt ifrån metallvisp, videoband, tidning, leksak, lock, pinne, sked och olika apporter och dummies.
En apportbock eller dummie är egentligen helt värdelöst för vardagen. Det är ju bara ett föremål, men som inte har någon nytta för mig. Jag vill ju dra nytta av min apportör och då vill jag att hon ska kunna hämta olika föremål.
Men idag har vi bara kommit till steget att jag håller fram ett föremål och oavsett vad jag håller fram så vill jag att hon ska gripa det på min signal och hålla det tills jag säger loss. 
Och hon var så duktig. Hon tog alla föremål och höll de fint.
Nu ska jag börja träna att hon ska hämta dem också oavsett var jag lägger dem. Hihi, det här är kul.

Metall bör vi nog träna lite mer. Hon var inte helt bekväm med det även om hon tog det.

Imorgon blir det mer träning. Och det är mycket fokus på lydnaden nu inför den officiella debuten. Jag är nervös varje kväll redan nu. Men hon har känts jäkligt bra nu ett tag. Men allt kan hända på en tävling då Dixie kommer ha ett nervvrak till matte, ny plats, nya hundar, nya människor. Och jag försöker jobba i sådana situatoner så att det inte ska bli en chock för henne den dagen.  

Jag klarade kursen ikväll. De var den sjunde gången på valpkursen och de är så otroligt duktiga.
Jag och Pernilla försökte verkligen hitta på utmaningar i deras inkallningar, men lyckades inte störa någon.
Men till nästa gång ska vi nog hitta på något riktigt riktigt svårt. Det måste ju vara lite utmaning så man hittar gränsen så man vet vad man kan jobba vidare med.


Hm, jag vet att jag är riktigt dålig med kameran nu. Men det kommer snart lite bilder som piggar upp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0