Kallaste dagen

Det var sååå kallt idag när vi tränade agility. Mest om fingrarna, det är första höstkylan och värre lär det bli.
Det började inte bra. Under uppvärmningen råkade jag trampa på Dixies tass och det gjorde säkert ont, men hon blev nog mest rädd och hon blev rädd för mig. Hon sprang iväg och vägrade komma tillbaka. Om jag gick mot henne så stack hon. Jag brukar ha sisådär 10 knep i olika situationer om hur hon ska komma till mig. Men inget fungerade. Jag försökte locka och leka och slänga mig på marken och göra allt, men hon vägrade. Efter 20 minuter så la hon sig och då kunde jag gå fram och ta henne. Och sur var jag över situationen!

Efter den dåliga start så kändes det som om allt skulle gå åt helvete.
På programmet idag var det en väldigt svår bana att springa. Det blev många banvandringar.
Första loppet började inte så bra. Hon tramsade lite och blev osäker. Men sen sprang vi bara på och kom igenom banan. sedan gjorde vi de två gånger till och det gick faktiskt bra. Om man jämför med hur hon var för en månad sedan och med vilket helvete vi haft med alla dessa egna rusrundor så ska jag vara nöjd.
Hon springer med mig och går att styra. Det känns som om vi ligger på noll nu. Innan har vi legat på minus. Nu känns det som om vi kan börja med handlingen.
12 pinnars slalom tog hon nästan hela, men huvudsaken var att hon gjorde det med fin teknik. I sista loppet missade hon bara en pinne och hon har bara gjort 12 pinnars slalom en gång innan. Så det var riktigt bra.
Hon kommer bli kanon! Detta är en kanonhund innerst inne =)

Men hon springer med ihållande skall igenom hela banan. Jag hade hoppats på en tyst agilityhund, men jag har en med iverskall. Men jag tror mycket av skallen beror på osäkerhet och att hon inte känner sig helt trygg med vad hon ska göra. Jag hinner ju inte alltid med denna racerhund för att visa rätt hinder och det blir hon osäker av. Allså kommer kanske skallen minska när hon blir mer säker. Eller så får jag en gaphals och då får jag ta det. Huvudsaken är ju att hon tycker det är kul.

På lydnaden idag som vi också har tränat så gick hon kanon! Inget att klaga på.

Imorgon ska jag lämna in bilen. Det ska bli skönt att få fläkt igen.
Sedan har jag min dubbelkurs på kvällen. Ska bli kul att träffa alla goa valpar.

godnatt



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0