Ny inspiration

Jag har beställt en bok som jag tänkt beställa i säkert ett år. Och idag kom den äntligen.
Jag är alldeles för snurrig för att kunna läsa den på riktigt, men jag har bläddrat och småläst lite.
Boken: Med sikte på 10:an av Nina och Kenth Svartberg.

Jag beställde även deras nya träningsguide som tillhör boken och som är ny för i år.
Det var ganska intressant. Man fick betygsätta sin hund på många olika delar och sedan sammanställa det och så vips hade man svart på vitt vilken sorts hund man har.
Även väldigt många belöningslistor och vilken aktivitetsnivå och uppskattning det gav.
Jag är en sån person som måste ha allt på papper för att det ska finnas och här fick jag verkligen det.

Sånt som man egentligen vet, men kanske inte tänker på, sånt behövs läsas!

Och efter att bara ha bläddrat i boken så inser man nu ännu mer hur mycket det faktiskt är som måste tränas utöver alla lydnadsmoment. Själva lydnadsmomenten är bara en liten del i det stora hela. Alla dessa störningar, attityd, engagemang, m.m måste tränas.

Så nu har jag en liten ny plan.
Jag ska träna in tre beteende som inte har med lydnad att göra, t ex freestyle som kan användas som en belöning. Måste vara tre saker som hunden tycker om att göra.
Jag ska lära in tre sociala belöningar genom att betinga dem och inte bara tro att hunden uppskattar alla klappar och sociala "berömande" ord. Även om den gör det så kan man bättra på det ytterligare.

Och sedan ska det störningstränas så in i....

Det som verkligen ska störningstränas är platsliggningen och inkallningen för vår del.

Nu får jag bara se till att bli frisk så jag kan börja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0