Viltspår igång igen

Idag kunde vi äntligen vara med på viltspårskursen igen.
Det regnade och blåste och vi hade lagt ut ett ganska svårt spår får jag säga. Vi har ju inte gjort detta på länge, så jag trodde inte Dixie skulle klura ut det.
Spåret var ca 400 meter, klurigheten i spåret var att vi skulle bloda fram till en viss gräns, sedan vända och gå tillbaka i samma spår utan bloda, alltså bloduppehåll och sedan vinkla 90 grader fortfarande med bloduppehåll.
Sedan var det som vanligt, med vinkel och sånt och sedan skulle vi passera en väg och klöven skulle vara på andra sidan.

Dixie var mycket taggad och gick på bra. Hon har en spårteknik där hon går zick zack över spåret mer eller mindre nästa hela tiden. Men hon hade full koll på spåret och vid den lilla klurigheten så brydde hon sig inte om att fullfölja, utan hon tog vinklen med bloduppehållet direkt väldigt självsäkert och resten löste hon bra.
Vi hade lite otur att just när vi skulle gå spåret över vägen så kommer det ett par med en annan hund och de stannar till mitt i vårt spår och tittar på vad vi gör. Dixie brydde sig inte så mycket, men det blev ju ändå en störning. men hon hittade sin klöv och bar den stolt tillbaka.

Såhär ser vårt träningsschema ut just nu:

Måndagar: Viltspår
Tisdagar: Agility
Onsdagar:
Torsdagar: Lydnad
Fredagar:
Lördagar: Sök
Söndagar:

Utöver det så tränar vi ju själva också här hemma. Men två dagar i veckan tänkte jag hålla träningsfria. De får bestå av promenader, mys och skötsel.
Nu måste jag jobba och sedan ska jag försöka planera in en freestylekurs i det fulla schemat. Men det ska nog gå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0