Allt man kan göra inomhus

Ja, eftersom det fortfarande är så himla kallt så har jag gett upp utomhusträning med hundarna. Det blir bara promenader och fritt bus just nu som utomhusaktivitet. Men inomhus går det att göra en hel del

MED RISK ATT DET HÄR KAN LÅTA MYCKET =)
Igår när jag läste Joachims blogg så tyckte jag det var väldigt roligt att de uppfattar det som att jag inte gör annat än att träna hund och om jag läser min egen blogg så kanske jag kan hålla med om att det kan tolkas så, men texten bedrar!
Det som vi tränar tar inte lång tid, det är bara mycket korta pass. Ca 15 minuter om dagen och ofta uppdelat så det bara blir några minuter åt gången.
Sedan skriver jag ner det här dels för en sorts träningsdagbok och dels för att kanske inspirera andra till vad man kan göra när man har idé-torka. Det har jag själv också jämt och ständigt, men då finns det andra bloggar eller hemsidor som jag själv inspireras av.

Men nu tänker jag presentera den aktivering som jag har gjort med hundarna idag:

SÖK
Idag fick hundarna ett inomhussök, det hör till kategorin "egen aktivering" och med det menas att jag inte behöver vara så delaktig i aktiveringen förrutom att jag måste gå och gömma godis på olika ställe.
Men det är alltid lika uppskattat och när hundarna får sitt sök-kommando så är de väldigt taggade på att hitta allt först. Dixie är nog den som får ut mest av leken. Lucy har varit den där efterhängsne som bara går efter Dixie och ser var hon letar och vad hon hittar, problemet med det är ju att Lucy aldrig får några bitar eftersom Dixie såklart äter upp allt innan hon söker vidare. Men Lucy har kommit på nu att i denna lek måste man jobba individuellt och självständigt om man vill ha någon utdelning och då hittar ju även hon några bitar. Selma kniper nog en och annan, men hon ger upp efter ett tag och överlåter resten till de stora lurvarna.

LYDNAD
Det som vi också tränar inomhus är lydnadsmoment och apportering. Detta huset är så bra för det finns tillräcklig plats för en lång springsträcka och vi har köpt en jätte lång matta så hundarna inte halkar. Lucy har lärt sig även LK 2 apporteringen riktigt bra nu.
Idag försökte jag även få till några snabba ligg på Lucy. Hon är ju inte så snabb som Dixie på något, hon gör allt mycket långsammare, men då har jag ju något att träna =)
Från sitt så fick hon till några "pang-i-backen-ligg" och då får hon mängder med beröm. Men hon får otroligt mycket peppning innan. Fast huvudsaken är ATT hon lyckas.
Inkallning går bra, fotgående fungerar helt okej, förrutom att hon har fel attityd om jag inte har bravo-biffar som belöning. Det är det enda hon tänder till på och verkligen jobbar riktigt bra för. Synd att hon ska gilla det bäst, för det är krångligt för mig att hantera. Men jag får offra mig =)

Dixie tränar fjärrdirrigering med apportbock, det går riktigt bra. Jag ska även börja lära henne lite nya saker. Hon lär sig allt så himla fort, så det är svårt att hitta på utmaningar till henne.

TRIX
Trapptricket är vi ganska aktiva med. Dixie börjar klara så många steg nu, så snart kommer det nog på film. Bara några pass till och så ska man ju ha någon som kan filma. Lucy som är lite långsammare klara också många steg, men hon tar ett, sen vilar hon, så tar hon ett till. Söt är hon i alla fall!! =)

UTSTÄLLNING
Här ska det tränas med Lucy. Särskilt hennes trav. I Oslo blev jag inte imponerad av hennes sega rörelser, så det ska vi minsann förbättra. tror jag ska ta och klicka in ett vackrare steg, för hon kan röra sig riktigt snyggt, jag ska bara få henne att göra det i de rätta situationerna. Det får bli ett långtidsprojekt.
Inga fler utställningar är planerade förrän till våren.

Selma har idag åkt till sin låne-familj. Det är en på jobbet vars barn vill ha hund men de är inte så gamla, så vi har kommit på det perfekta sättet, nämligen att de får låna Selma när längtan efter hund blir för stor.
Det fungerar alldeles utmärkt! Selma får vara där torsdag kväll till måndag morgon och efter några dagar med Selma så har tjatet på hund minskat betydligt =)
Selma har varit där många gånger och hon tycker det är jätte kul med all uppmärksamhet. Men barnen får ju även lära sig att det inte alltid är en dans på rosor med en hund. Och jag misstänker att efter denna gången så kommer det dröja länge innan de vill låna Selma igen, för nu när Selma är i sitt höglöp så vill hon gå ut varje natt =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0