Klokapselbrott

I lördags när jag skulle klippa hundarnas klor ser jag att Lucys ena klo ser jätte konstig ut. Det är liksom ingen klo, utan man ser hela pulpan. Hon ömmade när jag kände på klon, men var inte halt och slickade inte.
Som vanligt så googlar jag allt jag kan hitta om kloskador och läser om alla klosjukdomar jag kan hitta och det var inga roliga historier. Klosjukdomar är mycket besvärliga och leder ofta till att hunden inte får något värdigt liv.

Men eftersom hon inte haltade så valde jag att avvakta till idag med att ringa veterinär. Jag ringde direkt som djursjukhuset öppnade och fick tid direkt.
Jag har haft en stor klump i magen sedan i lördags och kunde nästan inte sova i natt.
När vi kommer in till veterinären så undersöker hon alla klor mycket nogrant och sedan kan hon konstatera att det inte rör sig om någon klosjukdom utan ett klokapselbrott som hundar kan få om de fastnar i något och extra utsatta kan de vara den här årstiden med all snö och hård is.
Det hade redan börjat läka fint så om ca 3 veckor har det nog växt ut en ny klokapsel.

Så det behövdes ingen behandling och vi behövde inte göra något speciellt utan bara vänta.
Det var en sån lättnad när vi åkte därifrån.

Nu har vi precis kommit hem från agilityträningen. Så skönt att vi kan vara inne och träna. Jag köpte en strumpa till Lucys ena tass som hon fick ha på, den brydde hon sig inte om utan körde på som vanligt.

Hon var superduktig idag. Vilken hund hon är!
Vi tränade kontaktfält på A-hindret, vippen, slalomkombinationer och bakombyten.
Hennes största fördel är att hon är helt koncentrerad på mig och bryr sig inte om de andra hundarna, hon kan jobba mycket nära andra hundar utan att störas och hon kan direkt varva ner när hon ska pausa och hetsar inte när någon annan hund springer.
Detta är Dixies stora problem. Hon blir störd när andra hundar jobbar för nära, och det är väl det som sätter käppar i hjulet för hennes agilitykarriär och så går hon upp i alldeles för hög stress för hon tycker det är för kul.
Men hon är superduktig på alla hinder. Hon passar bättre som lydnadshund där hennes energi blir alldeles perfekt.
Hon har ett läggande under gång som är helt otroligt nu!


Jag har önskat mig den nya boken som heter "släpp kontrollen lös" i julklapp. Den ser jag mycket framemot att läsa. En bok för Dixie!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Den boken har jag också haft funderingar om och tror nog den kommer hamna här i samlingen :o)

2010-12-08 @ 18:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0