Blir ett normalt inlägg också =)

Idag har Lucy bott här en vecka.
Tiden går fort. Hon har verkligen funnit sig väl till rätta. Hon är verkligen mycket trygg valp och jag känner bara hur roligt vi kommer ha tillsammans.

Dixie trivs också mycket bra med sin nya lillasyster. I natt låg dem tätt ihop och sov =)

Idag har poletten trillat ner lite. Nu har hon fattat att om man bjuder på olika beteende så får man klick och lite mat. Det varit mycket fokus på backa och hon är jätte duktig. Backar redan flera steg rakt bak. Hon har även fått en himla bra fart i sin snurr. Nu snurrar hon så fort så hon knappt kan stå på benen, men fortfarande med targethjälp. Den får vi nog ta och plocka bort snart =)
Får se vad vi väljer att lära för beteende imorgon. Kanske är det dags för targetplattan?

Vet inte om jag har nämt det innan men ett beteende som jag inte förstärker är beteendet "sitt".
Och detta är vanligtvis det första alla hundägare lär sina hundar. Och alla brukar lyckas....MEN! Sedan har man ofta ett problem och det är att hunden sätter sig hela tiden framför oss och det kan bli svårt att lära in stå och ligg och allt annat för att hunden alltid börjar med att sätta sig.

Även med Dixie valde jag att lära in sitt först när hon var ett år gammal och det är ett mycket lätt beteende så det är inga problem att vänta med. Jag vill ju att mina hundar ska kunna mängder av beteende =)
Och det är inte för att de ska ha en lång meritlista på konster utan tanken är att det ska vara roligt att göra saker ihop med mig och att de ska vilja samarbeta med mig.
Har dem väl lärt sig att samarbeta så är det inga problem sen att lära in de viktiga sakerna.
Anledningen till att jag inte lär in det viktiga först är att jag inte vill misslyckas i min träning. I fall något skulle bli fel, så är det ju bara konster och inga viktiga lydnadsmoment som förstörs =)

Lucy tränas liten stund varje dag vid att vara ensam hemma och hitills är det inga problem. Antingen sover hon eller så ligger hon i sin korg och leker med något. Hon kan leka väldigt länge. Igår lekte hon en timme med en visp. Hon har någon slags besatthet av metallföremål. Allt av metall ska lekas med och länge ska det lekas med.

Har varit nere i city med henne idag. Tittat på folk och bussar och annat stim som det är i en stad. Hon är lika glad där. Jagar skräp som blåser och vill helst hälsa på alla, fast hon inte får =)

Oj... Nu blev detta inlägg också lite långt. Värst vad jag hade mycket på hjärtat idag =)
Nu lovar jag att inte skriva mer idag.

Kommentarer
Postat av: Gunmai o Liza

Gör inget att du skriver mycket, alltid lika intressant att läsa om dina kloka funderingar.

Har du aldrig funderat på att bli författare....?

Vad kul att det går så bra med nya valpen och att Dixie reagerar så sunt.

Kramar från oss

2010-02-10 @ 18:25:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0