Lyckad träning

Samlade mig för ett ordentligt träningspass med Dixie igår kväll. Och hon var så himla duktig. Fast vi tränade ute i mörkret i snön så gick det kanon. Det har inte blivit så mycket seriös träning med henne på sista tiden, så det var välbehövligt.

Imorse fick jag även till ett bra träningspass med Lucy. Hon är en sådan fantastisk valp. Jag kan inte vara mer nöjd med henne än vad jag är. Hon har bra fokus och tar kontakt både inne och ute och på olika platser.
Det blev en hel del ligg-träning och jag har nu övergått till att bara förstärka snabba ligg och har även börjat lägga på kommandoordet. Inkallningen fungerar bra, men det gäller att träna den ordentligt, för sen kommer unghundsåldern och inkallningen brukar vara som bortblåst då.

Det som hon skulle behöva mer träning på är passivitet utomhus och det är inte lätt i denna kylan eftersom jag inte vill att hon ska bli kall. Vet inte hur jag ska lösa det, men det får bli korta pass bara.
Var nere på stan med dem båda nyss för att passivitetsträna. Dixie är duktig, men Lucy blir frustrerad när inte ALLA stannar och hälsar på henne. Så det måste tränas.

Lucy var med på min kurs igår. På teorin var hon hur duktig som helst. Låg och sov vid mina fötter. När vi sedan gick ut... eller in i stallet så tyckte hon det var tråkigt att sitta uppbunden vid en stolpe. Men fick sedan agera störningshund när de andra hundarna skulle komma på inkallning och det tyckte hon var roligt. Tyvärr var det ingen hund som lockades av hennes charm, utan alla sprang till sina mattar och hussar till Lucys besvikelse.

I kväll/eftermiddag blir det mycket hund på schemat. Först har jag en privatlektion med en som vill har hjälp med utställningsträning, sedan ska det tränas platsliggning med agilitystörning med Dixie och Lucy hänger med på ett hörn. Sedan är det freestylekurs. Daniel ska vara hemma med Blanca. Planen var att ta med henne också, men det är inte roligt med alla spyor som bilfärden medför.

Hej hopp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0