Lydnadsträning

Dagen har varit lugn, båda hundarna har mått bra efter natten.

Ikväll har vi varit på lydnadsträning. Lucy är enbart med för den sociala biten. Hon får lära sig att det finns hundar runtomkring som hon inte får hälsa på. Och då blir hon mycket frustrerad, men frustration är en del av livet och inget att vara rädd för.
Sedan tränar hon passivitet hela passet. Först genom att sitta i bur (och gråta högt) och sedan genom att vara inne när vi fikar och även där klara av att vara lugn.

Jag och Lucy ska börja på valpkurs i Röstånga den 30:e mars. En bit och köra, men har man höga krav så har man. Det ska bli roligt och jag är även ute efter att se lite nya idéer som jag själv kanske kan använda på mina kurser. Vet redan en grej som jag ska lägga in mycket mera i valpkurserna.

Dixies träning ikväll gick bra. Jag är faktiskt mycket nöjd med henne. Apporteringen (2:ans) gick jätte bra. Några fler träningspass så har hon full pott för mig =) Men hon tycker inte så mycket om att ta apporten när den är sandig, hon tar den, men släpper och tar om. Gillar inte grus i tänderna =) Men det får vi träna in.
Även 2:ans hopp går utmärkt. Bara jag som är lite feg med att höja kriterierna, men det ska jag göra till nästa gång.

Inkallningen har jag lyckats snurra till ordentligt så den är värre än någonsin. Men jag tror vi struntar i det momentet ett tag och sedan repeterar grunderna när snön har smält, så ska det nog bli som det var innan.

Platsliggningen gick idag kanon, fast att Britt slängde leksaker och drog en rolig kanin i ett snöre precis framför nosen på Dixie. Íngen resning! Jippi! Kanske det finns hopp om detta moment i alla fall. Många gånger vill jag ge upp och skita i allt, men jag har bestämt att inte lägga ner förrän Dixie fyller 10 år. Alltså har jag 8 år på mig att få till momentet =)

Nu säger vi godnatt. Ska bara gå en sista kissrunda och idag blir det med kopplade hundar =)

Kommentarer
Postat av: Gunmai o Liza

Du kan väl smörja in apporten med fiskrens.....?

2010-02-12 @ 08:40:37
Postat av: Maja

hahaha, ja jag får nog prova det =)

2010-02-12 @ 09:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0