Miljöträning

Helgen har jag spenderat i Landskrona där jag fortfarande är. Eftersom Daniel jobbar så vill jag inte vara ensam och dessutom är det så skönt att komma hemifrån och bli ompysslad =)

Igår blev det borstning, badning och klippning för Selmas del. Det blev en helt ny hund. Så vit och välfriserad har hon inte varit på länge. Men det blev ingen "bichonklippning" utan bara vanlig vardagsfrisyr.
Men hon kan nog ha potential för en kommande visning i veteranklassen till sommaren. Hon är ju verkligen mycket välbevarad i pigment och färg och i övrigt också. Ska hjälpa till att få till Blancas klippning också så även hon kan visas.
Får se när det blir Lucys tur, men det blir väl till vår/sommar. Dixie ska få en lång vila från allt vad utställningar heter. Hoppas på att hon ska få visa sig i andra tävlingssammanhang istället. En barbet kan ju mer än bara vara vacker =)

Idag lyste solen och jag och min mor tog Dixie och Lucy till Landskronas lilla hembygdspark för miljöträning efter att Blancas familj kommit och hämtat henne. Tänkte att Lucy skulle få se lite djur. Tyvärr var där inte så mycket djur ute, men ankor, gäss och getter fick hon se och det tyckte hon var spännande. Det sköts även skott när vi var där, så vi fick skotträning på köpet =)
Sedan hittade vi en liten bana med stockar som nog är tänkt att barn ska balansera och klättra på, men det fungerade lika bra till hundarna. Dixie tyckte det var jätte kul. Hon är så otrolig på att hoppa. Hon hoppar från stillastående 1,5 meter rakt upp på den högsta stocken utan problem och så tycker hon det är så kul att hon gör det om och om igen. Hon kastade sig även upp på en stor elefant i trä, men där hann jag precis fånga henne innan hon skulle halka ner då den var täckt med hal is.

Lucy har inte så bra teknik ännu att ta sig upp på saker ännu, men lyckades kravla sig upp de de lägsta stockarna.
På vägen hem hittade de en död uggla och en död igelkott som undersöktes. De stackarna hade inte överlevt vintern.

Imorgon börjar jag min egen valpkursträning med Lucy, så nu ska det bli lite mer organiserad träning med henne.
Ska skriva långsiktiga och kortsiktiga träningsplaner som jag ska försöka hålla. Den riktiga valpkursen börjar i slutet på mars och det är en fördel om hon är lite inkörd i träningsvärlden innan dess.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0