Trillat in i vardagen

Det går fort att komma in i vardagen igen. Just nu känns det helt ofattbart att så sent som igår morse gick vi i sommarkläder och solade vid poolen. Jaja, det var då det.

Jag har idag packat upp allt och kastat mig in i jobbet och åkt iväg på lydnadsträning med Dixie.
Dixie hade ganska mycket energi och säkert lite frustration över att ha bott borta och inte fått den träning hon är van vid, för hon verkade vara på lite surt humör. Den sidan är vi inte särskilt bekanta med, men alla har väl dåliga dagar...?

Annars var hon ganska duktig. Lite upp och lite ner. Men vi har ju inte varit med på lydnaden på evigheter känns det som. I november var ju Dixie sjuk och sedan var jag sjuk och sedan var det jul och allt det där och nu har jag haft semester, så då får man räkna med lite bakslag här och där.

Lydnadsklass 2 hoppet tränade vi på och där tyckte jag hon var kanon duktig. För er som inte vet vad det är så kan jag berätta att hunden ska sitta i fotposition och ska på förarens kommando hoppa över ett hinder och sedan på kommando från föraren sätta sig på andra sidan. Och sedan hoppa tillbaka och sätta sig i fotposition.
Men den sista delen tränar vi inte, vi tränar just nu bara att kunna hoppa och sätta sig. Och det svåra i detta momentet är inte själva hoppet, utan att hunden kommer så långt fram så att den sedan kan ta sats och hoppa tillbaka. Men det gick som sagt bra.

Nya inkallningsingången börjar falla på plats. På kortare avstånd är den klockren och fungerar fint i mellan åt på längre avstånd.
Fotgåendet var också bra även idag.

Det som gick mindre bra idag var platsliggningen som känns tung. Mest för mig tror jag. Men det kan ju inte alltid gå lätt. Det är bara fortsätta att utsätta sig för det som man kan sämst. Rätt som det är så går det och det gäller att inte ge upp för motgångar. Även om det känns tungt. Hon låg säkert i 10 minuter och reste sig två gånger men med extrema störningar runt om henne, precis vad hon behöver. Hoppas skitsnön försvinner så vi kan träna på gräs.
Grundmomentet "sitt kvar" fick hon spel på några gånger och for runt med lite eld i baken. En riktig liten tok! 

Vi var nog båda lite upp och ner idag. Men roligt var det i alla fall och det är ju huvudsaken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0