Tandvisning

Har precis klickertränat ett nytt sätt med momentet tandvisning med himla bra resultat.
Därför blev jag ju tvungen att dela med mig av det här.

Förrut när jag tränat tandvisning på hundarna så har jag lyft på läpparna, (klickat eller gett beröm) och sen belönat.
Men det blir egentligen ingen frivillig träning, utan hunden måste bara stå ut, vilket dem gör i och för sig.

För ett tag sedan hittade jag en sida på nätet (har tyvärr glömt vilken) där jag läste om hur en tjej tränade tandvisning med sina hundar.

Det nya sättet går ut på att hunden själv ska söka sig med sin nos in i min kupade hand och hålla den stilla. När hunden lärt sig detta utvecklar man till att den ska hålla sig stilla tills jag lyft på läpparna.
OBS! EN FÖRDEL ÄR ATT HUNDEN KAN TARGETHAND SEDAN INNAN!

Jag provade det precis på båda mina hundar och gud vad kul de tyckte det var med tandvisning nu. Totalt tränade jag 1 minut med varje och nu slänger de in nosen när jag håller min hand kupade framför och lite ovanför deras nosar och väntar stilla medan jag lyfter på läpparna.
Dixie blir helt galen av glädje när hon får träna något nytt. Hennes svans går som en propeller.
Och Lucy lyckades även ta denna övning ett steg längre. Hon kom på hur hon själv skulle "haka fast" sina läppar i mitt grepp så hon själv visade tänderna utan att jag behövde lyfta.

Jag tycker det är fantastiskt att på bara 1 minut ändra inställningen från att "stå ut" med tandvisning till att nästan tigga om att visa sina tänder.

När hundarna har lärt sig detta med mig, så låter man sedan någon annan person göra det.
Detta är ett tips speciellt till er som har lite försiktiga hundar som tycker det är obehagligt med tandvisning
hos veterinär, på utställning eller på lydnadstävling.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Tack för tipset ska genast prova.

Birgitta

2010-07-20 @ 18:18:36
URL: http://tilde-lovis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0