Kvällsträning

Har precis kommit hem från Halmstad och vår kurs.
Det är verkligen en givande och rolig kurs som också kör Canis-tänket precis som jag själv.
Lucy var halvduktig idag. Lite splittrad och okoncentrerad och kanske något omotiverad till att tjäna belöning.
Jag råkade nämligen hitta henne på köksbordet 1 timme innan vi skulle åka på kurs och då hade hon ätit upp både sin och Dixies kvällsmat som låg och tinade där.
Aldrig bra att komma med en mätt hund till en kurs. Lekbelöning fungerade ganska bra.

Det som stod på schemat ikväll var shaping. Shejpa 2 valfria beteende. Jag valde "springa genom en tunnel" och "backa".
Springa genom tunnel tyckte hon såklart var superkul och det hade hon inga problem med. Backandet lyckades vi shejpa några steg, men här tappade hon mycket i koncentration fort.

Vi fick en saftig läxa. Till nästa gång ska vi själva klara att skriva kriterieplan och få hundarna att kunna backa upp med baktassarna på en pall och blir man klar med det så ska vi även lära hundarna lyfta en baktass.
Ja, här gäller det att tänka till och sätta sina delmål på rätt nivå. Jag gillar utmaningar, så detta blir nog kul =)
Jag har redan en plan på hur vi ska gå tillväga.

Busåldern har börjat! Hon har börjat ta egna rundor och har fullt med bomull i öronen.
Men denna gång har jag en annan strategi för hur jag ska träna. Det ska inte gå att misslyckas =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0