Igår var ingen rolig dag

Det var tänkt att jag skulle åka till Spanien igår för att hälsa på Daniel.
Men så blev det inte.

Flyget skulle gå 15.40 från Kastrup och då brukar det vara väldigt smidigt att ta tåget dit så man kommer direkt in på flygplatsen.
Eftersom man aldrig kan lita på att tågen är i tid så såg jag till att vara ute i mycket god tid och ta extra tidigt tåg i fall det skulle var försenat.
Tåget var lite försenat, ca 8 minuter men detta skulle jag hinna i alla fall med mina goda marginaler.

När vi har kommit över öresundsbron och befinner oss bara några få minuter från Kastrup stannar plötsligt tåget.
I högtalarna ropar de ut att vi måste vänta ca 5 minuter pga ett godståg som kör mycket sakta och ska byta spår.
Tiden går och efter 15 minuter lovar de i högtalarna att vi vilken sekund som helst ska rulla vidare.
Men inget händer. Efter 1 timme meddelar de att godståget gått sönder och inte går att flytta på och att vi måste åka tillbaka en bit för att byta spår, men då är det redan så att vi måste invänta tre andra tåg som måste förbi.
Det har nu utbrytit panik på tåget hos alla som ska med sina flyg. Folk ringer och skriker på tågpersonalen och vill ta sig ut eftersom vi är så nära.

Efter 1,5 timme så rullar vi sakta tillbaka och byter spår men på det nya spåret kommer vi inte till Kastrup utan till stationen efter som heter Tårnby eller nått. Där släpps 100-tals arga frustrerande människor av i väntan på ett annant litet pytte tåg. När det tåget kommer efter ca 15 minuter får alla trängas in och stå som packade sillar.
När vi till slut anländer till Kastrup är klockan 15.40 och det var då mitt plan skulle gå, så det var ju bara totlat kört att hinna med det.

Tillsammans med alla andra människor fick jag stå ytterligare 1 timme i kö i flygbolagskön för att se vad jag ska göra härnäst.
När det till sist är min tur får jag reda på att man inte kan boka om biljettet eftersom jag kommit efter att gaten hade stängt.
Det var bara att köpa en ny biljett, men det gick inga fler flyg till Valencia igår och det som gick idag var fullt.
Så imorgon har jag köpt en ny biljett och hoppas verkligen att jag kommer med det. Då kommer jag tillbaka på onsdag.

Det är mycket agg mot Skånetrafiken just nu. Jag gick naturligtvis till deras kontor och frågade hur de skulle ersätta oss alla för denna enorma försening, och inte bara försening, de klarade ju inte ens att ta oss till Kastrup!
De skyllde såklart ifrån sig och det enda de kunde erbjuda var att jag skulle fylla i en resegarantiblankett för att få tillbaka pengar för sträckan mellan Landskrona och Kastrup. Ja, dem pengarna hjälper inte mig att få en ny flygbiljett.
Riktigt uselt!

Imorgon får jag väl ta tåget klockan 7 på morgonen för att vara på säkra sidan. Egentligen tar det knappt 1 timme dit med igår lyckades de ta nästan 3 timmar. Bra jobbat Skånetrafiken!

Det var ändå tur att jag bara skulle till Spanien. Det fanns dem som skulle till betydligt dyrare resemål och som hade åkt från Götebog kl 07.00 på morgonen för att hinna, men de hann inte heller. köpa ny biljett till 
t ex Sydafrika svider mer i plånboken. Det var ett helt gäng som skulle dit som nu fick bo över i Köpenhamn och dessutom köpa nya biljetter.




Kommentarer
Postat av: Gunmai o Liza

Stackars dej, ibland blir det inte som man tänkt.

Men, nu får du ju träffa Daniel på tisdag o onsdag-

och det hade du ju inte fått om du åkt i morgon!

Önskar dej en mysig minisemester!

2010-11-11 @ 15:34:53
Postat av: Gunmai o Liza

åkt i går menar jag ju naturligtvis!

2010-11-11 @ 15:36:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0