7 veckor

Har nyss varit och lämnat Daniel på stationen. Idag åker han tillbaka till Spanien. Vi ses igen om 4 veckor när det är min tur att hälsa på. Han tyckte det var tungt att åka tillbaka och veta att han inte får se valparna mer när de är små.
Valparna blir 7 veckor idag. Jag börjar få lite smått ångest inför nästa vecka när de ska flytta. De är ju så underbara, men det är väldigt mycket jobb med dem just nu. De är mer vakna och alla ska vara med hela tiden. Igår när jag tränade var och en på sitt namn så hade jag alla sex i släptåg resten av dagen. Alla ville träna mera!

Det blev lite stressigt idag när vi skulle hinna ta bilderna innan vi skulle iväg, så jag är tyvärr inte så nöjd med denna veckans bilder. Men det får duga denna gång. Tyvärr har även systemkameran slutat fungera, så det blev bilder med min skrutt kamera idag, därför den sämre kvalitén.
Min lilla hushållsvåg har en maxgräns på 5 kg så nu fick jag använda badrumsvågen när jag skulle väga valparna.


Sannie (röd tik) Väger idag 3800 gram
Tuffast och busigast just nu, men alltid sprudlande glad! Antar alla utmaningar.


Svea ska den rosa tiken kallas och inte Safir. Hon väger idag 5400 gram.
Keligast av alla och mycket arbetsvillig.


Malou (gul tik) Väger idag 4600 gram.
Är hittills den enda som lyckats ta sig ur valpburen och det har hon kunnat länge. Mycket social och kelig
och gör väldigt roliga skutt.


Bruno, väger idag 5500 gram
Har blivit kär i Selma och föröker på alla vis charma henne. Tokig i mat och är alltid pigg och aktiv.
Mycket arbetsvillig och visade igår upp ett mycket snyggt fotgående!


Amie (blå tik) Väger idag 5000 gram.
En riktig virvelvind med egen vilja. Har som projekt just nu att försöka ta sig upp i soffan vilket hon inte får. Men än har hon inte gett upp. Bär ofta på föremål och är en riktig go tjej.


Chip (svart hane) Väger idag 5100 gram
Ett riktigt litet charmtroll som väldigt ofta sitter och tittar oss i ögonen, i väntan på kel, mat eller aktivitet.
Lugn och kelig kille.


Vi har varit mycket på stranden eftersom det varit så fint väder. Dixie och Lucy följde med ena gången och när de satte full fart ut i vattnet så hängde valparna på, så nu har de tagit sitt första dopp.
Andra gången var Selma med utan de andra vuxna. Det tyckte hon var super kul. Hon sprang race och njöt av att kunna känna sig snabbast och att valparna inte hade en chans att hänga på i hennes fart.
Selma fick även hämta pinne i vattnet som hon sedan stolt sprang och retade valparna med. Hon jagade även fåglar, rullade sig i sanden och åt på en död fisk, men det gjorde inget för hon var så himla glad.
Stackars Selma känner inte att hon kan leva ut när Dixie och Lucy är med, för börjar hon springa så jagar de henne direkt och det tycker hon är obehagligt, så hon är mest still när de är i närheten.

Jag tycker valparna är jätte duktiga nu på att åka i bilburarna. De finner sig tillrätta snabbt. Så fort jag ska åka någonstans så får valparna hänga med. All träning är nyttig.

På kvällarna är valparna helgalna och några tränar jag i övningen "ryggsäcken" för att lugna ner dem. Envisa som attan, men jag ger mig aldrig!
Alla har fått sitta i ryggsäcken minst 1 gång och som längst har jag suttit en halvtimme med en valp innan den blev lugn. Men nu blir de flesta lugna direkt när jag håller i dem. De har väl börjat inse att det inte är lönt att sprattla och gnälla om man ska få komma loss. Ryggsäcken är helt fantastisk, även om det kan ta sin lilla tid i början så är den guld värd till vilda valpar!


Lyckades få en bild med alla 8 barbeter, händer inte ofta!


Bad med mamma


Lilla Svea


Bruno sitter och tänker på hur han ska få Selma på fall, alla hans försök har misslyckats hittills


Bästa vännerna Dixie och Lucy, de har alltid så kul ihop


Hämta pinne tillsammans


Jaga varandra, Lucy är så glad nu när Dixie börjar få sina krafter tillbaka så de kan leka igen


Efter utflyker blir man trött. Här har Amie hittat en varm och gosig plats att vila på =)


Denna vecka har jag otroligt mycket som ska fixas. Allt måste vara färdigt till nästa måndag då minst hälften av valparna flyttar.
De ska också få komma ut till ytterligare några nya platser och så måste vi hinna gå bort och titta på korna.
De är duktiga på att gå i koppel, men det kan alltid bli bättre.

Hejsvej!


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Tycker minsann det blev ljuvliga bilder med skruttkameran :o) Kramar!

2010-10-13 @ 17:29:35
Postat av: Julia Hedberg (Skellefteå)

Mindre än en vecka kvar nu, WHiii =)

Längtar ihjäl oss, Vi ses på söndag då vi äntligen kommer få träffa lilla Svea :)



MVH. Julia,Wilma,Kiki,Ivan,Wiktor och Danilel

2010-10-13 @ 18:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0