Rallylydnad

Igår var det rallylydnadsträning igen med Lucy.
Hon var något oengagerad, men jag tror hon fortfarande var trött efter helgen.
Det som jag märker är vårt problem just nu är att hon tränger i fotgåendet. Hon klistrar sig mot mitt vänster ben, likt en vallhund. Även när hon ska sätta sig i fotposition så klistrat hon fast vid benet. (Blir lite svårt för mig att gå)
Det har jag väl omedvetet lärt in, men det är bara att lära om och lära rätt. Så nu kör vi lite "tjatmetod" genom att bara överträna och belöna den rätta positionen. Hon har redan börjar förstå lite, men vi får tjata på lite till. Det får bli hjärntvätt med det och så får vi verkligen undvika att falla tillbaka på gamla vanor.

Annars är hon mycket duktig, har bra bakdelskontroll, snabba ligg och följer bra. Snabba sitt måste hon bli bättre på, men det hoppas jag att vi kan få lite gratis genom den övriga tjatträningen nu.
Håller även på att lära in ett stå.

Annars kan hon alla skyltar i nybörjarklassen hyfsat bra nu. Nu ska vi bara jobba med koncertrationen och uthållighet så hon kan klara en hel bana. Hon klarar ungefär 4-5 skyltar innan hon tappar fokus, så det är vår utgångspunkt.

Dixie fick också träna stå i kväll. Den enda nya skylt för Dixie i nybörjarklassen är: "Sitt-Stå" då hunden först ska sätta sig i fotposition och sedan på kommande ställa sig upp.
Som vanligt löste Dixie detta på bara ett litet träningspass. Jag behöver inte visa henne, det räcker med att bara säga "stå" så ställer hon sig direkt i korrekt position. Ibland är det underligt vad mycket hon förstår och hur snabbt hon lär sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0