Spännande

Vi kom med på Terapihundsutbildningen så vi börjar i maj.
Spännande och så är jag rädd förståss. Detta är något nytt för mig, men det ska bli kul. Då har vi lite att göra 1 år framåt. Blir till att studera, för ger man sig in i något så ska man göra det helhjärtat.

Denna vecka ska jag på två föreläsningar också. På torsdag blir det föreläsning för hunduppfödare på Helsingborgs djursjukhus där det kommer tas upp ämnen som dräktighet, valpning och tiden efter för tik och valpar. Föreläsningen hålls av en av mina favorit veterinärer Karin Löfqvist.
Jag tackar för tipset som jag fick av Joachim som också ska gå.

På lördag är det BARF-föreläsning på Zawiccas i Helsingborg halva dagen. Det ska också bli otroligt intressant att höra mer om detta.
Det finns platser kvar till den som är intresserad. Det börjar kl 12.00 och kostar 200 kr.

I kväll har vi varit på rallylydnadsträning. Kanonkväll igen och Lucy var jätte duktig. Hon kan göra allt så himla bra om hon bara vill och i kväll ville hon nästan hela tiden =)
Jag var lite orolig att det inte skulle gå så bra, för hon var inte sig själv igår efter ljudincidenten. Hon vågade inte gå nära radion och om den sattes på så sprang hon upp, hon var även låg och svansen hängde hela dagen.
Även i morse så var hon negativ till att gå förbi radion, eller högtalarna rättare sagt.
Men då tog vi ett rejält klickerträningspass och gjorde en motbetingning som gick till såhär:

Beteende innan träning: Vill inte gå förbi radion och helst inte vara i det rummet. Låg svans, är på sin vakt

Åtgärd: godissök i rummet, klick + belöning när hon tittar på högtalaren, upprepa 10 gånger x 3, jag sätter på radion på låg volym och samtidigt blir det klick och belöning så att hon inte springer upp.

Beteende efter träning: Kan gå förbi, vistas i rummet och är oberörd.

Har även haft radion på på lagom volym hela dagen.

Sedan dess har det varit lungt. Men jag ska för säkerhetsskull göra det några fler dagar så hon verkligen släpper all tveksamhet ifall det finns någon kvar.
Det kan vara bra att överträna när sånt här händer. Hela denna vecka kommer radion stå på och vi kommer träna flera pass om dan. För om det skulle hända någon liknande situation framöver så måste hon ha fler positiva minnesbilder än negativa, så det lönar sig att ligga på plus.

Nu ska vi gå och avnjuta lite skönhetssömn =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0