Spår och träning

Härliga lördag började med spår i Sibirien.
Det var som vanligt trevligt och uppskattat av både mig och hundarna, trots en bitande vind.

Lucy var som vanligt, tog spåret hyfsat bra, men struntade i pinnarna. Blev något bättre mot slutet, men hon förstår inte varför hon måste markera pinnar när hon spårar. Hon går rakt över dem istället.

Dixie var kanonduktig. Tog alla pinnar utom en och hon markerar mycket tydligt genom att lyfta upp alla pinnar så jag verkligen ska se att hon har hittat dem. Hon hade ett bra tempo också och klurade ut sina vinklar.
Men hon är otroligt på allt just nu.
Igår körde jag ett lydnadspass med henne och hon är helt fantastisk. Just nu är hon bara en dröm att träna med.
Hon har slutat med allt trams hon tidigare hållt på med, typ sticka iväg och köra race, eller skälla när hon inte förstår (undantag på agilityn). Hon har mognat och det sägs ju att en barbet inte är mogen förrän vid tre års ålder. Stämmer mycket bra på Dixie. Hon fixade till och med platsliggning fast Lucy hade race runt om henne.
Återigen så suger det i tävlingstarmen när det går så bra. Men det får vänta. Innan vi går ut på en lydnadstävling igen så ska hennes platsliggning sitta till 1000% med alla typer av störningar och med nya hundar.

Lucy och jag har tränat lite agility. Vi har en pytteliten trädgård, men jag har ändå lyckats bygga upp ett fyra pinnars slalom och två hopp hinder och det kan man träna mycket på.
Det gick mycket bra och jag är så stolt över henne. Men vi behöver oändligt många fler timmar innan hon klarar ett säkert slalom.

Jag och mamma har klippt Blanca idag. Hon gillar det inte, men hon har inget val.
Hon är nog världens busigaste hund. Hon är hal som en ål och tar sig upp överallt. Häromdagen hade hon tagit sig upp på spisen och snott mat genom att hoppa upp på en barstol, och det är högt. Hon kommer även upp på köksbordet fast alla stolar står indragna. Man kan inte ha någonting framme. Hon äter allt! godis, mediciner, all mat hon kan hitta.
Hon har bitit sönder två av mina klädesplagg för jag hade hundgodis i fickorna.

Så det gäller att man har ögonen öppna. Men skulle jag inte ha det så har jag min högra hand Dixie som håller ordning bland hundarna. Om jag säger till Blanca när hon gör något hyss så anammar Dixie det direkt och säger också till Blanca när hon gör hyss. I går när Blanca tänkte ta sig upp på bordet så sa Dixie till henne direkt. Även när hon skulle bita sönder ytterligare en tröja så sa Dixie till henne. Och direkt efter tittar Dixie på mig och skvallrar:
"Titta vad hon gör matte, så får hon väl inte göra?"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0