boken

Igår var jag och Lucy på rallylydnadsträning igen. Stackars Lucy hade en väldigt loj matte som hade tankarna på annat håll. Men Lucy sköter sig bra ändå. Detta var femte gången och de två första gångerna kunde vi inte ens komma till första skylten och nu tar vi oss igenom en hel bana utan att ha tränat särskilt mycket.
Duktig kommer hon bli!
Jag minns när Dixie var 1 år och hon var ett monster utan dess like. Hon hittade bara på bus och jag slet mina gråa hår som jag hade under den perioden.
Men det blev hund av henne också =) Lucy har inte så mycket bus för sig, utan gör oftast det hon ska.
Det är tur vi har måndagskurserna, det håller oss vid liv dessa vintertider.

Jag har börjat läsa min julklappsbok "släpp kontrollen lös" av Leslie McDevitt.
Den är sjukt bra och precis en sån bok jag väntat länge på. Mest riktad till instruktörer, men vissa stycken i boken kan jag läsa om 10 gånger bara för jag verkligen ska ta till mig det som står.
Det är många av övningarna som är helt nya och som jag ser fram emot att träna med mina egna hundar.

Ett citat ur boken:
"Att koppla loss hunden ska inte vara någon stor sak. För många år sedan tänkte jag att min hund skulle "förtjäna" sin frihet att leka i parken. När vi kom till parken sa jag åt henne att sitta, kopplade loss henne och gav henne sedan frisignal. hon rusade runt och hade jätte roligt. Flera år senare insåg jag att det inte var någon lyckad lydnadsmetod, jag hade betingat min hund att vilja springa ifrån mig så fort jag tog av kopplet! Det skapar (eller åtminstne förstärker) konceptet "fri" och gör således att ta av kopplet blir en stor händelse" Rasten ska inte vara roligare än arbetet.

Hur många är det inte som gör precis såhär? Jag själv gjorde det senast i förrgår med Dixie. Jag har tänkt precis likadant utan att varit medveten om det. Så skönt det känns nu att veta hur man ska göra istället. Det är ju inte värre än att man kan lära om. Det ska verkligen bli spännande att läsa vidare. Vi lär så länge vi lever, glöm inte det!

Jag har anmält mig och Lucy till en tävlingsinriktad lydnadskurs i momentteknik till sommaren. Något att se framemot!






Kommentarer
Postat av: Birgitta

Ha! ha! ser mig själv stå där och koppla loss Lovis och sedan säga med glad röst ´hopp och lek´ och hon springer iväg som skjuten ur en kanon, ja man lär sig alltid något nytt

Visst vore det härligt om våren ville komma, allting blir så mycket lättare då.

Birgitta

2011-01-11 @ 20:31:02
URL: http://tilde-lovis.se
Postat av: Maja Holmström

Ja, visst är det kul? =)

Tur att man kan bli medveten om sitt "fel" så det går att ändra.

2011-01-11 @ 21:53:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0