Givande kursdag

Hela dagen har vi tillbringat till lydnadsträning för Jenny Wibäck.
Hon är helt fantastisk! Oavsett vad man behöver hjälp med så har hon 1000 bra förslag och förmedlar detta på bästa sätt.
Hon har löst upp våra knutar idag, så nu vet jag hur vi ska komma vidare.
Och lätt som en plätt låter det när hon presenterar lösningen och så fungerar det.

Jag hade båda hundarna med mig, men det var Lucy som gick kursen. Dixie var med som avbytare och fick träna i pauserna.
De skötte sig utmärkt denna varma dag. Vilade snällt i sina burar och var aktiva så fort de kom ut.

Lucy fick träna linförighet och ingångar som efter idag troligtvis kommer se bättre ut.
Som avslutning gjorde hon en kanonbra platsliggning som hon fick massa beröm för.
Det var platsliggning med störning. Tre personer gick runt henne, hoppade och lekte och kastade leksaker framför henne, gjorde inkallningar med sina hundar framför och bredvid henne och hon låg säkert kvar på sin plats.
Det kändes jätte bra.

Hon jobbade på väldigt bra och var inte så berörd av alla störningar. Hon kunde jobba lös hela tiden.

Något som var lite nytt idag var att vi skulle lära oss att jobba med att planera vår negativa bestraffning.
Och för er som inte är så insatta i dessa termer så betyder det att man tar bort hundens chans till belöning och fortsatt arbete om den gör fel. (Det kan t ex vara att man gick bort och gav sin hunds belöning till en annan hund om inte ens hund presterade så bra.
Detta känner jag var bra, för det kan jag vara lite velig med. Det blev väldigt bra resultat.

När det var Lucys tur så hade jag valt att hon skulle sätta sig i fotposition och inom 5 sekunder ta ögonkontakt med mig.
I början satt hon och tittade på en annan hund lite för länge och då gick jag och kamplekte med en annan hund. Sen gick jag tillbaka och gjorde om samma sak och då var Lucy snabbt på plats och ögonkontakten kom efter en sekund =)

De 7 timmarna gick alldeles för fort.


I Natt blir Rallylydnanden en officiell sport i Sverige och den första officiella tävlingen avgår kl 00.01 i natt på
Hörby Brukshundsklubb. Vilken galen idé =)


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Vad häftigt med tävlingen! Det verkar ju vara en klubb som brinner för Rallylydnaden!

Kul med bra kurs!!!

2011-06-30 @ 20:30:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0