Diplomathund och agility

Måndagar är min enda kursdag nuförtiden (tyvärr) men det är tur det är på måndagar så man har något att se framemot efter helgen.

Jag har under de senaste fyra måndagar jobbat med privatlektioner för ett ungt par som har problem med sina två schäfrar som jag ska hjälpa dem att få rätt på.
Jag kan erkänna att jag var tveksam i början om vi skulle lyckas få rätt på dem, men idag gick det riktigt bra för båda.
Det är så otroligt kul när man ser att det man gör fungerar och ägarna var överlyckliga över dessa små framsteg.
Det är otroligt mycket jobb kvar innan de kan fungera i en grupp, men det finns hopp.

Till min hjälp idag hade jag Lucy som fick jobba som "diplomathund". (Ett av schäfrarnas största problem är att de inte kan se på andra hundar utan att "explodera".)
Då är Lucy den perfekta hundan att öva på, för hon är duktig på hundspråk och vill aldrig bråka och skickar bara vänliga signaler till alla hundar.
Lucy fick ligga plats till och börja med, med sidan vänd åt de andra. Sen fick de öva att på avstånd gå förbi, utan att skälla. Och det klarade båda efter en stund.
Och det var ett stort framsteg för dessa hundar... Vi jobbar vidare nästa vecka.

Efter det var det dags för agility för mig och Lucy.

Det gick riktigt bra idag. Jag är nöjd och det är så otroligt kul. Jag och Lucy börjar fungera som ett "team", sen har vi såklart massor kvar som måste tränas mera, men det är väldigt kul att träna med henne.
Hon älskar agility och jag med!

Nu är vi båda trötta.

(Kammen jag skrivit om har jag köpt på min hundaffär Zawicca, men den finns nog att köpa lite överallt. Bara det är rullande piggar, kostar ca 80 kr)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0