Halsband och selar, hjälpmedel eller stjälpmedel?

Idag har jag suttit ner och listat alla dessa typer av vanliga halsband och selar vi har på marknaden (har säkert glömt något) Det ska jag prata om nästa gång på min valpkurs, men idag tänkte jag dela med mig av mina tankar angående detta med halsband och selar. Det kan vara ett laddat ämne, men det bryr jag mig inte om.

Det finns säkert någon av er som läser detta nu som tänker:
"Jag har haft helstryp på mina hundar i alla år och det har aldrig varit något problem"
Skönt för er säger jag! Undrar vad hunden hade sagt om den kunnat tala. Hur många tror att den hade svarat:
"Jag älskar mitt helstryp, det är så skönt när jag stryps."

Jag lägger mig inte i vad folk väljer att ha på sina hundar (om de inte frågar vad jag tycker), men för de som går kurs hos mig försöker jag alltid påverka, för de har betalt för att få mina åsikter och tankar kring hund och hundträning och det får dem till 100%.

Detta är helt mina egna åsikter och man får själv välja om man vill ta åt sig eller inte. Själv vill jag inte utsätta mina hundar för obehag eller riskera att de får skador.

Man kan också fråga sig varför man inte använder halsband i barnuppfostran när man använder det i hundfostran?
Egentligen är det ingen skillnad. Både hund och människor har i stort sätt samma anatomi, skillnaden är att hunden går på fyra ben och vi på två.

Om det är någon som undrar något eller vill diskutera så finns jag på mejlen:
[email protected]



Här kommer mina hissningar och dissningar!


Halsband:

Knäpphalsband:

Användning: Vanligt valphalsband och som utsmyckning. Man kan få det i vilken design man vill, inställningsbart under tiden valpen växer.
Nackdelar: Lite krångligt att sätta på det och ta av det. Kan orsaka kotförskjutning, muskelskador, strupskador och whiplashskador vid ryck i kopplet

OBS! Hundar får 60% lättar en whiplashskada än en människa och det kan räcka med ett enda ryck!


Halvstryp:


Användning: Som vanligt halsband men med kedja som korrigerande ljud. Finns även som heltyg. Lätt att ta på och av.
Nackdelar: Kan orsaka kotförskjutning, muskelskador, strupskador och whiplashskador vid ryck i kopplet
Detta använder jag själv vid träning



Helstryp och retrieverkoppel

Användning: När hunden drar så dras snaran åt så hunden upplever en strypande effekt och ju mer hunden drar desto hårdare stryps halsen åt. Hunden ska känna det obehagligt när den drar. Snaran ska släppa efter när hunden går fint
Nackdelar: Blir ofta felanvänt av hundägaren. Hunden lär sig efter ett tag att stå ut med det strypande obehaget vilket leder till blod/syrebrist i hjärnan som orsakar spänningshuvudvärk hos hunden vid regelbunden användning, beteendeproblem kan då uppkomma. Kan orsaka kotförskjutning, muskelskador, strupskador och whiplashskador vid ryck i kopplet.
Rekommenderas inte!

 

Stackel

 
Användning: FÖRBJUDET I SVERIGE!!!! Används för att motverka dragande i koppel och utfall, när hunden drar sticks taggarna in i skinnet och hunden ska uppleva smärta i samband med dragandet.
Nackdelar: Ständigt obehag för hunden. Hunden blir ofta väldigt kontrollerad när halsbandet sitter på, men kan lära sig att utstå obehaget och dra ändå och kan bli som en tickande bomb. Orsakar ofta sår på hundens hals.  Mycket farligt att rycka i koppel på hund med stackel.
Får aldrig användas enligt mig!

 

 El-halsband


Användning: FÖRBJUDET I SVERIGE!!! Halsbandet sätts på och föraren skickar elstötar via fjärrkontroll när hunden gör fel.
Nackdelar: Leder till mycket hög stress hos hunden, ibland så hög att hunden hamnar i chock. Elstöten straffar inte bara det felaktiga beteendet utan bestraffar även allt som hunden förknippar samtidigt som den får stöten. Orsakar mycket mer skada än man kan tro, man förstör hunden.
Får aldrig användas enligt mig!

 

Ceasar Millan halsbandet


Användning: Är konstruerat så att den strypande effekten stryper där hunden har som mest känsliga muskelfäste för att orsaka maximal smärta när hunden gör fel t ex drar eller gör utfall.
Nackdelar: Mycket smärtsamt för hunden, används ofta fel av ägaren, hög stessfaktor hos hunden, kan för stunden verka balanserad, men när halsbandet inte är på kan problembeteenden öka och uppkomma i andra skepnader. Kan orsaka kotförskjutning, muskelskador, strupskador och whiplashskador vid ryck i kopplet.
Ett direkt farligt stjälpmedel!
Rekommenderas INTE!

 

Antiskall halsband

Användning: Används för att få hundar att sluta skälla genom att en stråle eller obehagligt ljud riktas mot hundens hals när den skäller.
Nackdelar: Straffar alla typer av skall (alltså alla sätt där hunden uttrycker sig), är för sen i tajmingen, straffar även allt som hunden förknippar med samtidigt som strålen/ljudet kommer (ofta bestraffas tystnad) Orsakar stress hos hunden.
Rekommenderas INTE!

 

Selar:

Spårsele

Användning: Som spårsele eller promenadsele
Nackdelar: Är bra i spåret, men inte som promenadsele då hundens frambensrörelser hindrar hunden från att röra sig helt naturligt.

 

Y-sele

Användning: Som promenadsele. Mycket bra, med tjocka mjuka remmar som gör att hunden upplever en positiv promenad. Inget tryck läggs på hundens hals vilket kan göra att hunden går bättre i sele än i halsband. Det finns inget obehag för hunden att vilja komma bort från
Rekommenderas!
Jag använder själv denna sele

 

Gå fint-sele/ Antidrag-sele

Användning: För att få hunden att sluta dra. Två nylontrådar sitter under hundens armhålor och dras åt när hunden drar.
Nackdelar: Hunden får skärsår under armhålorna där huden är som tunnast. Mycket smärtsamt för hunden och kan ta lång tid innan såren läker. Hunden lär sig stå ut med obehaget och kan dra ändå
Rekommenderas INTE!

 

Halti

Användning: Finns både som nosgrimma och sele.
Nosgrimman sätts på hunden och kopplet fästes under nosen så hunden automatiskt vänds om när den försöker dra. Selen är konstruerad så att den sitter rätt och inte kan orsaka smärta för hunden. Till selen kopplas två koppel. Ett som man stannar hunden med när den drar som sitter på ryggen och ett som är kopplat fram så man kan vända hunden om. Fungerar tyvärr inte så bra och är krånglig att sätta på och använda.

Nackdelar nosgrimman: Blir ofta felanvänt av hundägare, mycket stor risk för skador när hunden själv gör utfall eller ägaren rycker. Kan orsaka kotförskjutning, muskelskador, strupskador och whiplashskador vid ryck i kopplet i mycket stor grad. Hunden kan även belasta fel under promenader och få muskelspänningar.
Rekommenders INTE! Kan användas som absolut sista utväg om man inte kan hantera hunden på något annat sätt, men då bara en kortare period så länge man tränar. 


VGW-Bälte

Användning: Selen går att ställa in i alla remmar så den sitter perfekt på varje enskild hund. Kabinhaken på kopplet spänns fast i en ring som sitter på hundens bringa. När hunden drar vänds den automatiskt om samtidigt som ringen på bringan stimulerar lugnande punkter och endorfiner utsöndras. Hunden upplever inget obehag och promenaderna blir mer harmoniska för både hund och förare.
Rekommenderas!
Jag använder själv denna sele

 

Ytterligare hjälpmedel:

Baggen-bälte

Användning: Ett bälte som sitter runt höfterna på hundägaren. Längst fram spänner man fast hundens koppel och däremellan finns två elastiska remmar som gör att ägaren inte upplever/känner när hunden drar eftersom draget fångas upp av remmarna.
Rekommenderas!
jag använder detta vid långpromenader då det är skönt att ha armarna fria

 

Sluta dra eller börja gå fint?

Istället för att fokusera på att få hunden att sluta dra, så kan man börja lägga fokus på att lära hunden gå fint i koppel.

Det kräver träning, tid och tålamod, men ger ett hållbart resultat till skillnad från alla dessa ”hjälpmedel” som bara lär hunden uppföra sig just för stunden som hjälpmedlet är tillgängligt.

 


Kommentarer
Postat av: Ida

Jag har ett lite ''tuffare'' läder halsband. Jag har en sådan liten hund så jag behöver bara ha ett litet valphalsband. Hade Chips halsband som vi fick med av dig när han växte ur det ^^

2011-12-23 @ 21:13:01
URL: http://hassebus.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej mycket bra sida.
Själv använder jag mig utav
Y-sele & Ruffwear WebMaster sele & Puppia soft harness
Dom 3 är mina älsklingar.
Då jag själv har en hund med känslig hals :)

2012-10-10 @ 16:30:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0