Växjö Int

Då har vi klarat av Växjöutställningen för denna gången.
För ovanligheternas skull så var Barbeterna först ut i ringen vilket betydde att vi fick köra kl 05.00 i morse. Det som är bra med det är att allt går väldigt snabbt på plats och man kan komma därifrån fort så behöver inte hela dagen gå åt. Vi körde från utställningen innan halv elva och då hann vi både ställa ut, prata hund och shoppa loss.

En överraskning var att träffa paret från Danmark som är blivande valpköpare till Lucys kommande kull som hade kommit till utställningen för att titta och heja! Mycket roligt tycker jag =)

5 Barbeter var anmälda. I valpklass gick Lucys halvsyster Zanti (Kaoma vom Zulimo) och hon fick Hp och blev BIR-Valp. Grattis syster!

Sedan var det min tur att visa Chip (Majtippans Topas of Cheba). Jag hade blivit förvarnad om att hans päls var bedrövlig och hopplös eftersom all valppäls verkar bytas till vuxenpäls just nu. Den var kanske lite värre än jag väntat mig, men vi gjorde ett försök i hopp om att domaren kunde förbise den extremt toviga pälsen, men tyvärr kunde han inte det och Chip fick Very Good. Men det gör inte så mycket eftersom jag vet hur extremt fin han är egentligen och jag är övertygad om att när hans riktiga päls vuxit ut kommer plocka både den ena och andra utmärkelsen förr eller senare. Han var väldigt lätt och springa med och har sin mors fina rörelser. Nu åker alla tovorna av  på Chip och vi hoppas den nya pälsen bli lite mer lättskött =)

Direkt efter Chip så fick jag snabbt byta nummerlapp för att visa min egen Lucy. Hon blir alltid lite låg i början när vi kommer till utställningar. Hon gillar inte alla hundar som skäller på henne från de burar som vi måste passera för att komma fram till vår ring. Hon försöker göra sig liten och visa att hon är snäll, men det hjälper tyvärr inte. Som tur är så släpper hon det ganska snabbt och vilar i sin egen bur (tyst och fin).

I unghundsklassen så var det systrarna Dolly och Skrållan från Nasus kennel som skulle gå i samma klass som Lucy. Lucy började och visade sig själv fint och fick Exellent. Även Dolly och Skrållan fick Exellent, men det blev ändå Lucy som vann Ck, Cert, CACIB och BIR.
Målet idag var att plocka CACIB eftersom jag har glömt att Lucy inte har fått något CACIB eftersom hon bara råkar vara ställd på nationella utställningar förrut, så det var hög tid för det och det gick ju bra =)

Både Chips och Lucys kritiker ligger på min hemsida. Jag tyckte det var lite konstiga saker som stod i kritiklappen. Det som man är van vid att domare kommenterar, t ex rörelser, päls, bett, huvud m.m stod det inget om. Vissa meningar förstår jag inte ens. Är det någon so förstår vad detta menas med?:
"Correct hind quarters"
Jag har försökt översätta det, men det bli bara konstigt.

Lucy har skördat en hel hög rosetter denna vecka. Min duktiga hund!

När vi kom hem var Dixie sur på henne igen. Dixie tar nog ut sin ilska över att inte ha fått följa med på stackars Lucy. Dixie visste att det var utställning i morse när vi åkte och hon ställde själv upp sig fint i hallen och gjorde sig redo, men blev så besviken när hon blev avsläppt hemma hos mina föräldrar och bara Lucy fick följa med. Men vi ville inte ta med en höglöpande ickedeltagade tik till en utställning bara för att hon skulle få följa med. Så hon fick bli hemma.

Till er som inte har facebook så lägger jag även ut lite bilder från dagen här:


Chip


Zanti BIR-Valp


Jag och Chip





Unghundsklass tikar, Lucy, Skrållan, Dolly


Lucy springer fint =) Det brukar inte se ut såhär när hon springer, hon brukar med vara någon man får släpa runt på, därför blev jag väldigt glad att jag själv kunde se att hon faktiskt kan sträcka på benen =)




Fina Skrållan som är Dixies brorsbarn


Och fina Dolly som är syster till Skrållan


Ännu en rosett man kan bära på


Snart fyller Lucy 2 år... Tiden går fort..


Vår lilla krulltott!

Kommentarer
Postat av: Marie Lidblad

Stort grattis från oss! Lucy ser toppen ut. Kraftig och kompakt! Härligt att se!

Marie

2011-11-06 @ 16:26:20
URL: http://batterikullens.se
Postat av: Marie Widblom

Grattis.Jag har hittat översättningen i mitt engelsk/svensk ordbok. Hindquarter betyder bakdel/länder (av djur)

Marie

2011-11-06 @ 16:54:21
URL: http://www.laspezias.se
Postat av: Gunnel Svinhufvud

GRATTIS Maja och Lucy!!! Kramar från Lerberget

2011-11-06 @ 17:37:32
Postat av: Maja Holmström

Tack så mycket!

Åh tack för översättningen Marie =)

2011-11-06 @ 18:00:29
Postat av: Ewa Thurfjell

Correct Hind quaters = Korrekta vinklarna på bakbenen har en ringsekreterare berättat för mig.

2011-11-16 @ 21:07:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0