Skotträning

Jag har nu börjat skotträning med Lucy för att försöka få henne att inte beröras av dessa ljud.
Jag tränar med hjälp av skottskivan som vi har.

Dag 1 fick hon höra pistolskott på lagom låg nivå samtidigt som hon får äta sin kvällsmat som jag handmatar henne med. Detta var inga problem, svansen viftade som en propeller och hon började bjuda på olika konster och trix för att få sin mat, sneglade ibland mot ljudet, men ingen berördhet alls.

Dag 2 fick bli samma sak fast lite högre ljud. Inga problem där heller. Men sen började skivan om automatiskt vilket jag inte var beredd på och då sattes spår nr 1 igång och det är ljudet med raketer. Detta gillar inte Lucy alls. Hon sjönk ihop och gömde sig under bordet och sedan försökte hon krafsa upp ytterdörren. Jag stängde av så fort jag kunde, men hon hade redan hört pysljudet som är det värsta för henne.

Dag 3 (idag) var det åskljud som hon aldrig brytt sig om särskilt mycket, men idag var hon lite tveksam säkert från igår. Oftast vill hon in på toaletten när hon tycker det är obehagligt och det får hon gärna. men hon kommer ut lika fort igen för att ta en bit mat. Sen springer hon ett varv och kommer sedan tillbaka. Efter några gånger tyckte både hon och jag att detta var ganska kul lek och när hon kom fram till mig så började hon bjuda på sina konster igen. Hon gjorde en konst för att sedan springa ett varv och sen kom hon tillbaka och gjorde en till. Det blev som en liten kedja. Men det är viktigt att hon alltid känner att hon kan gå ifrån om hon vill.

Flera veckors träning återstår, men jag känner att vi kommer att få bukt med det här. Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det har kunnat bli såhär. Men i grunden är det nog raketen från i vintras som med ett pysljud flög över hennes huvud och sedan small till. Hon har hört smällare och skott sedan dess, men inte så högt och inte reagerat då. Sedan var det ju höga skott på MH:et och då var hon inte rädd, men gillade det inte. Sen kom skott på hennes tävling några dagar senare och sedan dess kan man säga att hon är negativt påverkad. Samtidigt var hon ju sjuk då som jag inte visste så det kan också vara bidragande till den negativa utvecklingen.

Tyvärr kan alla hundar i alla åldrar närsomhelst drabbas av detta och det kan bli jobbigt om man inte tar tag i det. Lucy har fördelarna på sin sida att lyckas eftersom hon fortfarande är ung, inte är blockerad och kan ta emot godis.
Så detta ska vi nog fixa. Det blir en liten utmaning och ny erfarenhet för mig. Jag har aldrig tidigare haft eller jobbat med skotträdsla hos hund förut, så det blir intressant att se om jag lyckas =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0