Utveckling

Valparna utvecklas i rasende fart och vi ser skillnad varje dag.
De går nu på alla sina fyra ben och trillar inte lika ofta. De är jätte duktiga att gå på tidningen när de ska göra ifrån sig.
Och det märker vi av genom att det börjar bli många tidningsbyten. De har upptäckt sina röstresurser och morrar och skäller. Idag upptäckte de pallen som jag brukar sitta på. Några av dem tyckte det var väldigt kul att klättra över pinnarna på pallens kanter. Den gröna hanen klättrade 5 gånger i rad.
Lila hane har utforskat Lucys vattenskål, det slutade såklart med att han välte hela skålen och fick ett bad över sig. Men han slutade inte försöka för det. Är man vatten hund så är man :)
Men nu har vi Lucys skål utanför buren.

Gul hane är den som är mest mamma-gris. Han ska borra in sig i Lucys päls och helst ligga under hennes öra eller på hennes rygg och gosa in sig i pälsen.

Alla är väldigt kelna och kommer fram. Igår kväll satt jag med var och en och kammade deras pälsar och tränade hantering genom att pilla i mun och öron och på tassar samtidigt som de fick mycket kel. De ligger så nöjda och njuter :)

Selma och Dixie har fått nosa på valparna nu.

Idag har vi ägnat oss åt trädgårdsarbete. Eller rättare sagt mest Daniel. Jag smet och tränade hundarna istället. Fick till riktigt fina pass med Dixie.
Jag har börjat öva mer och mer på rallylydnadens avancerade skyltar och där kan hon alla, men hon måste nu även kunna alla skyltar på min högersida. Och där fick vi till några fina repetioner. Vi tränar mycket bakdelskontroll på höger och det börjar fungera ganska bra nu. Hon är ju så lättlärd och älskar att träna så det är inte så svårt att lära henne saker. Kanske kan vi starta avancerad klass till hösten. Vi har tävlingspaus nu plus att vi måste klara den sista tävlingen i fortsättningsklass. Kanske kan vi klara av det i sommar?

Lucy har också fått träna rallylydnad idag. Hon är också duktig, men hon gillar mest när det är lite mer fart, hon tycker rallylydnad går lite långsamt :)
Så det blir en del agility med henne istället som är det bästa hon vet. Igår plockade jag fram tunneln och jag hann inte ens lägga ner den på marken förrän hon var inne i den och sedan tog hon den 10 gånger till i full fart helt av sig själv.
Efter Lucys valp-tid så finns det mycket planer för henne som väntar. Ska bli en spännande höst.

Sen kommer vi också att ha kvar en av valparna i familjen. Hon kommer vara kvar i kenneln, men bo hos min kusin och hennes familj. Ännu är det inte bestämt vilken av de tre tikarna det blir. Det ska bli jätte roligt! De bor väldigt nära så vi kommer träffas med jämna mellanrum och jag får äran att hjälpa till med träning och ställa ut den lilla :) Mitt kusinbarn Tova 4 år kommer uppskatta sin nya lekkamrat :) Tova är en naturbegåvning på hundar. När hon träffar våra hundar är hon jätte duktig och gör precis rätt när hon hälsar på dem, fast hon egentligen inte är hundvan.

Det finns mycket roligt att se framemot :)

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hej

Så roligt att följa utvecklingen hos valparna. Du får inte mycket tid över för annat kan jag förstå..tiden går så fort snart ska alla flytta. Vi planerar för fullt vår resrutt nu. Kul med bilder på småttingarna. Mina hundar blir alldelens tokiga när jag spelar filmsnutten du lagt ut Tindra hoppade upp i mitt knä för att kolla var småttingarna var....

Kram Gunilla

2012-04-29 @ 16:09:18
Postat av: Molly

superkul att klicka in här & följa valparnas utveckling..

Vi längtar jätte mycket :) mvh Molly

2012-04-29 @ 17:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0