4 månader

Idag blir Lucy och Frankies valpar 4 månader! Tänk vad tiden går fort. Det känns som det var igår som det var fredagen den 13:e april och vi fick äran att beskåda när 10 friska fina valpar kom till världen. Det var en lyckodag som vi aldrig glömmer och Lucy var världens bästa mamma hela tiden från dag 1 till den dag då sista valpen lämnade oss.
 
På kryddkullens egen facebook-sida kan jag njuta av alla uppdateringar  och bilder som alla hussar och mattar gör/lägger in och alla valpar är så fina. Det går jätte bra för alla och de växer och utvecklas som de ska.
Tror nästan alla har gått, går eller ska börja på valpkurs och det är goda rapporter därifrån :)
 
Jag passar på att sno några bilder från facebook-sidan. Alla ägare från kullen är inte med där, men jag har tipsat dem om hur roligt det är, så jag hoppas vi kan få med dem sista in i gruppen också nu i höst  :)
 
Alma i Danmark gör fint i trädgården :)
 
 
Balder i Motala har varit och tränat spår och fått ett och annat med sig i pälsen hem. Trött blir man också efter spårträning :)
 
Juni har blivit borstad och fin. Hon verkar bli störst av tikarna som det ser ut nu. Timja och Alma är lite mindre både i höjd och vikt.
 
Kellox i Skellefteå kan redan många tricks, han är t ex jätte duktig på att bära in tidningen :)
 
Juni igen. Här tränar hon med matte på klubben. Hon är mycket duktig och totalt orädd för allt
 
 
 
 
 
Fina Helmuth i Danmark
 
 
Själv har jag ägnat många timmar åt badning, föning, borstning och klippning på fröken Lucy.
Har inte schamponerat henne sedan december förra året. Hon har bara badat i hav och skärgård sedan dess. men hon kändes inte så smutsig och pälsen har varit mycket lättskött. Jag försöker schamponera så sällan som möjligt för att inte rubba de naturliga fetterna i pälsen som är smutsavstötande, men inför utställning så tycker jag att vi kan kosta på med en riktig schamponering :)
Lucy har börjat yla när man duschar henne, fattar inte varför. Att bli fönad och borstad tycker hon om. Klippning hör väl inte till favoriten.
Nu ser Lucy ut som ett stort fluffigt monster. Hennes päls ska blötsas ner igen innan utställningen så pälsen lockar sig.
 
Dixie skulle också behöva en total makeover, men hon får vänta några veckor tills det är hennes tur att bli fin på utställning.
 
Deras fästing brickor börjar nog sjunga på sista versen för jag hittade två fästingar på dem var. Dags att införskaffa nya. Men de är helt otroliga, jag har haft dem i snart tre år och de har bara haft någon enstaka fästing per år, så jag är jätte nöjd med detta giftfria alternativ. Jag vågar inte ha gift på mina hundar, det finns för lite forskning om biverkningar på dessa preparat om påverkan hos både hundar och människor. Att de är effektiva mot fästingar är ju bra, men jag är lika rädd för biverkningarna av dessa typer av nervgift som man sätter på så nära hundens huvud. Jag vill kunna kela obegränsat med mina hundar och då vill jag inte få gift i mig.
 
Som sagt så är jag väldigt nöjd med denna lilla bricka som sitter i halsbanden året om och jag tar av halsbanden när jag är inne, den fungerar ändå när vi väl är ute.
http://www.fastinghalsband.se/tic-clip-fastingskydd.html
 
(På första bilden i inlägget ser ni hur den sitter i halsbandet på Alma :))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0