Bra träning igen!

Nu har vi haft en sån där hundig dag igen. Helt enkelt en perfekt dag :)
 
Efter jobbet åkte vi för att ta ett träningspass på Höganäs BK. (Viktigt att träna på olika platser.) Vi tränade med Emelie och hennes tre hundar och vi fick till mycket bra saker idag. Vi hjälper varandra med tips och coaching inför tävlingar :)
 
Jag körde först ett pass med Lucy, med lite blandade resultat. Jag hade inte så höga krav på henne. Hon har inte varit iväg och tränat på så många nya platser och det märkte jag idag att vi behöver träna mer på.
Vi värmde upp med lite cirkelarbete, sen fokuserade vi på lite lydnadsmoment. Jag har bestämt att vi ska ge tävlingslydnaden ett riktigt försök, men det kommer krävas hårt arbete för koncentration och uthållighet är viktiga bitar för en lydnadshund och det är inte Lucys starka sida. Men vi ska göra så gott vi kan.
Hoppet, ställande och inkallning gick helt ok. Tränade även fotgående med halter vilket tog sig mot slutet. Lucy fick avsluta med en platsliggning med mycket störning. Det gick jätte bra. Platsliggningen känns säker, men behövs ändå tränas. Nu kan vi öka kraven till nästa gång just i platsliggningen. Jag måste tänka på att jobba med mycket explosiva belöningar till henne, det gjorde stor skillnad idag när jag väl kom på det.
 
Sen fick Dixie träna rally. Jag har ju anmält till en annan tävling om en månad, så nu tränas det inför det. Mest korta banor blev det och det behövs. I morse vaknade jag av en mardröm där jag drömde att vi tävlat rallylydnad som gick riktigt dåligt och där alla andra blev godkända utom vi. Det tog ett tag innan jag verkligen förstod att det bara var en dröm, det är väl lika bra jag berättar om det så det inte slår in :)
Till skillnad från Lucy så har Dixie mycket bra uthållighet och enorm koncentrationsförmåga. Det är inte mycket som kan få henne att tappa fokus från mig, vi provade även träna med störningar och Dixie släpper inte mig med blicken.
 
Det är väldigt kul att ha träningskompisar som man kan träna med och hjälpa varandra. Det är också väldigt roligt att titta på andras träning :)
 
När vi ändå var i krokarna passade jag på att hälsa på Gunnel och hennes hundar efter träningen.
5 Barbeter med lite olika pälslängder! Dixie, Lucy, Ebba, Axa och Soya. (Dixie och Soya är systrar.)
I ungefär 5-10 sekunder är det lite spänt i första mötet när alla ska hitta sina platser i flocken. I alla fall för 4 av dem. Undataget är Lucy som efter 1 sekund kryper, slänger sig på rygg och slickar mungipor på övriga. Men sen är allt hur lugnt som helst. Det är alltid lika roligt att träffas. Tack så mycket Gunnel för fikat och den trevliga pratstunden som naturligtvis handlade om hund :)
 
Nu håller vi helg! Och på första gången på två veckor så är både jag och Daniel hemma SAMTIDIGT! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0