Aktiveringspromenad

I vår terapihundsutbildning ingår en litteraturlista som ska läsas och recenseras.
Just nu läser jag "Ut och lek" av Åsa Tove Bergh.

Denna bok hade jag inte hört talas om innan och förmodligen skulle jag aldrig börjat läsa den heller om det nu inte vore för att den ingår i utbildningen.
Och då hade jag verkligen missat något. Jag har ännu bara läst några sidor, men jag har fastnat direkt. Budskapet är så enkelt och författaren skriver med mycket hundhumor så man har ett leende på läpparna hela tiden =)

Det korta budskapet med boken är helt enkelt att oavsett vilken ras man har så finns det en sak som alla raser har gemensamt och det är att de måste komma ut varje dag 365 dagar om året och istället för att bara gå rakt fram i varsin ende av kopplet så ska man istället utnyttja denna tid åt att verkligen få den viktiga kvalitétstid hund och människa behöver. Ingen hundägare ska någonsin kunna skylla på att de inte har haft tid att aktivera sin hund, för det kan man göra på promenaden och hinner man inte ge hunden promenader så ska man inte ha hund.

Jag brukar vara ganska duktig på att göra lite övningar och sånt varje gång jag går med mina hundar, men denna boken är full med fantastiska idéer så jag kommer kunna erbjuda mycket mer på våra promenader framöver.
Som sagt så har jag bara läst några sidor, men genast har vi tillämpat några på dagens långpromenad.

Istället för att träna lydnadsövningarna på plant underlag har vi tränat på stora stenblock. Hundarna fick hoppa upp på stenblocken och utföra en övning och sedan hoppa vidare till nästa och utföra något annat. jätte kul tyckte vi alla och vi lyckades även sprida glädje till alla som gick förbi oss.

Nästa stopp blev vid havet då det fick bli lite vanligt bad och apportering och spring och bus.

Och på slutet av rundan fick hundarna stanna kvar på stigen medan jag gick och gömde godisbitar mellan/under barken på ett stort träd som de sedan fick söka upp.

Jag tror de nya aktivitetsövningarna uppskattades.

Vissa av er har kanske sett att jag har lagt till lite nya knappar på hemsidan, bland annat produkter och böcker som jag rekommenderar. Det är inte alls färdigt och mycket mer ska läggas till, men jag är ganska säker på att denna bok kommer få en plats i min boklista.

Ikväll ska även jag aktiveras då vi ska ha en pingisturnering med några vänner. Jag tänkte vinna naturligtvis =)

Just nu har jag precis dammsugat överallt och som alltid när jag har gjort det så går Lucy och strimlar sönder en kartong i tusen bitar. Det slår minsann aldrig fel. Vi ska bara inte få ha rent golv här hemma!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0