I Väntan på våren


Var är Dixie och var är våren?


Nu kom Dixie fram och då väntar vi bara på den andra. (Men det är en väldigt bra vinter jämfört med de senaste vintrar vi haft. Ingen snö än så länge, soligt och några enstaka minus.)


Det blir lite lek på stenarna


Det är is på havet till Lucys stora besvikelse. Hon vill ju alltid bada. Men här har hon istället fått span på ett 10-tal poliser med sina polishundar som hade rastning och träning, mycket intressant tyckte hon.


Spanar...


Igår var det träning som vanligt. En riktigt knivig bana på agilityn. Den redde vi inte riktigt ut. Men vi gjorde ett gott försök. Jag är mycket nöjd med slalomen nu. De tre senaste gångerna har hon tagit alla slalom felfritt i banor, ja ALLA 12 pinnar. Det är jag mycket nöjd med.

På lydnaden så tränade jag och Dixie på starter och på att få bort skallet. Jag har nu lokaliserat vilka skyltar som hon börjar skälla vid. Det är alla de med sitt framför. Mesta delen av sitt liv är hon ju tränad vid att sitta på min vänstra sida och på utställning så står man framför mig. Man sitter aldrig framför, så det är det som hon blir lite frustrarad över varför jag ber henne om det. Men det känns skönt, för nu vet jag vad problemet beror på och då kan jag träna det. Så det gjorde vi igår. Om hon skällde eller gnällde vid de typer av skyltar så bröt jag direkt. sedan fick hon göra om tills hon klarade det utan att ljuda. Det gick faktiskt riktigt bra. Det blev betydligt bättre och det ska vi fortsätta jobba med.


Jag har fått en liten hälsning från Svea i Norrland (Majtippans Safir of Cheba)
Hon är en mycket pigg och alert hund och som älskar att arbeta och träna (Undrar just vem hon kan ha ärvt det från, sin arbetsnarkoman till mor kanske? =))
Hon har gått en helgkurs i freestyle och kan nu ännu fler trick än tidigare :)
Hon hänger även med på familjen långa ridturer med hästarna så hon får mycket fysisk och mental stimulans.
Enligt Sveas familj är Svea världens bästa hund =)
Det värmer en uppfödares hjärta =)


Jag ska planera in en kennelträff i sommar, troligtvis juli. Ska försöka boka in en dag för MH-beskrivningar och aktivitetsdag till vår ädelstenskull. De blir ju två år i augusti och jag tycker man helst bör MH-beskriva hundar mellan 1 och 2 års ålder då de fortfarande är unga. Ju äldre de blir sen desto mer beteende blir inlärda och hunden är mer erfaren av olika plötsliga händelser som den stött på i vardagen och då blir det lite svårare att skilja på vad som är arv och vilket som är miljö (inlärt).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0