Det jag önskar mig

Måndagarna är långa och roliga och fyllda med hundaktivitet. Idag åkte jag 14.45 hemifrån och kom hem 21.15.
Och ändå känns det som man bara varit borta ca en timme. Tiden går fort när man har roligt :) Jag hade ju längtat efter att få till lite ordentlig träning och det blev det minsann.
 
Först hade jag en privat-elev vars hund är osäker och skäller på andra hundar. De fick träna på lite övningar och sedan tog jag ut Lucy som störningshund. Lucy är den perfekta hund att använda i sådana situationer. Hon har varit med vid några andra tillfälle också när vi jobbat med aggressiva hundar, så hon börjar förstå sin del i det hela. Hon är lugn och mycket lyhörd på mina signaler och ignorerar den andra hunden så att den inte känner sig hotat. Det hela gick mycket bra! Min lilla diplomat :)
 
Efter det så var det agilityträning och om jag fick önska mig något just nu så önskar jag att jag hade en egen agilitybana som vi kunde träna på. Någon gång i framtiden hoppas jag att jag kommer ha det så vi kan träna oftare på de delar som är svåra.
Idag var det en lång bana med alla klätterhinder med. Jag är i stort sätt nöjd. Vi behöver öva med på gungbrädan/vippen i en bana, för den sprang hon förbi två gånger så vi fick ta om, och då gick det bra, men den behöver tränas på när hon har hög fart. Balansen är inga problem och där stannar hon på kontaktfältet, A-hindret är lite för brant så där hoppar hon gärna av för tidigt, så mer träning behövs på det.
Men jag tycker alla dessa byten börjar fungera bra, framförbyte, bakombyte och blindbyte :)
Men tänk om jag hade haft en egen bana i min egen trädgård (som jag inte heller har) då skulle vi kunna träna mycket mer och bli duktiga snabbare :)
Men det ska nog lösa sig någongång....
 
Sedan var det lydnadsträning och där fick Lucy börja med platsliggning. Sedan tränade vi lite på lydnadsklass 1 hopp, inkallning och läggande och så fick hon träna några rallylydnadskyltar och speciellt på 8:ans frestelse. Hon var mycket duktig ikväll!
 
Sedan var det äntligen lille Dixies tur. Jag märkte idag att hon börjat slarva lite med sin bakdelskontroll så den ska vi träna upp lite bättre. Men annars blev det inte så mycket nyinlärning, jag vill inte blanda in för mycket nytt när vi fortfarande har en tävling kvar framför oss, så det blev lite repetion på fortsättningsskyltarna och träning med honnörshund. Det är mest jag som behöver träna på det verkar det som, men det känns bättre och bättre för varje gång, så jag är tacksam över att vi får till den träningen även fast jag tycker den är jobbig. Dixie sköter sig så fint!
Jag har hittat en tävling till oss i höst som jag ska anmäla till, sen börjar jag bli mer och mer sugen på avancerad klassens skyltar.
 
Här kommer några badbilder från skärgården:
Mina duktiga vattenapportörer :)
 
 
Här är bus-lus som simmat ut efter båten och Daniel försöker få henne att vända
 
Här låtsas hon vara duktig och kommer tillbaka när hennes matte ropar, men sekunden senare vänder hon ut igen och då kan hennes matte stå och ropa för döva öron bäst hon vill :/
 
Lucy påminner lite om en utter när hon är i vattnet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0