Träning och Balsac i stan

Efter att Balder lämnat igår så åkte vi på måndagsträning på Bialitt.
Mest för att Balsac skulle få lite miljöombyte och socialträning. Vi var först och tittade på agilitykursen. Först var han lite skeptisk när han såg alla människor med regnkläder och så många hundar men efter några minuter så släppte allt och han var precis som vanligt, han lekte bra med mig och tränade lite namn och följsamhet. 
 
Och lite senare kom syster Timja. Det var ett kärt och vilt återseende från bådas sidor. Gud vad de lekte och de blev alldeles galna av iver och sprang och brottades precis som förr. 
Det första Timja gjorde när hon såg Lucy var att gå fram och ta en slurk mjölk. Det fanns lite kvar, haha :)
Det var jätte kul att se Timja igen, hon är så fin och glad och mycket träningsvillig och lättlärd, allt man kan önska! Hon blev jätte glad över att se mig också och det känns ju kul.
 
Lucy fick komma ut och köra två små pass, ett ute där hon fick träna lite slalom och tunnlar och det gjorde hon bra, men i mellan åt var hon ganska ofokuserad och nosade mest i gräsmattan, det brukar aldrig mina hundar göra, men jag brydde mig inte om det. Jag kan inte begära att hon ska återuppta träningen där hon slutade i februari efter att ha haft fullt arbete med sina 10 små valpar, så vi tar det lugnt. Även på lydnaden så var det ingen större aktivitet på henne, hon gjorde några saker lite halvbra, men var inte riktigt med på noterna. Men nästa måndag blir det mer strukturerad träning och då ska det nog bli bra.
 
Dixie var taggad till tusen på träning, men henne hann jag inte träna så mycket. Men det hon gjorde var det full pott på från mig :) Dixie har börjat löpa, men hon blir inte påverkad av det.
 
Jag hjälpte Mia med familj lite med träning och de fick prova första stegen i klickerträning. Så nu har de lite att träna på tills nästa vecka. Vi ska träffas en gång i veckan nu för lite privatträning och sen drar jag igång den riktiga valpkursen i augusti. Timja var verkligen med på noterna och sprudlade av glädje :) 
 
Efter träningen åkte vi hem till lägenheten i stan. Balsac är otroligt lätt, han sprang direkt in och tittade sig omkring, åt sin mat och somnade sedan vid mina fötter. Sen sov han hela natten under sängen. Idag har han fått vara med mig på jobbet. Även där har han skött sig exemplariskt. Där är mycket folk som springer ut och in och mycket konstiga ljud, men han har svansat efter mig eller lekt med min nyckelknippa eller några burkar eller sovit vid mina fötter. Eftersom vi bor mitt i centrum blir varje promenad unik för det händer alltid något och han tar allt med ro. Just nu ligger han på balkongen och tuggar på en pappkartong. Han har verkligen blommat ut nu när han blev ensam kvar. Även han har stått lite i bakgrunden av de andra mer framfusiga hanarna innan, men nu gör han enorma framsteg och tar för sig mer och mer. Han följer mig som en skugga, så jag försöker att inte träna för mycket med honom så han blir för bunden till mig. 
 
Mamma har passat honom på jobbet när jag tagit de stora hundarna på långpromenad, även då är han lugn och somnar under skrivbordet. 
 
Har fått flera rapporter från valpköpare och det går bra för alla. Balder som åkte igår har installerat sig i sitt nya hem och trivs redan hur bra som helst. Jag blir så glad!
 
Jag var igår och hämtade ut ett stort paket på posten. Paketet var från Alma i Danmark och hon hade skickat en stor uppblåsbar hundpool till oss (en sån som inte ska gå sönder för tänder och klor). Tack snälla Alma (Michelle och Per)! Så himla gullig av er! Den ska vi använda så fort solen tittar fram :)
För er som inte har sett så ligger det ett filmklipp på Alma på min facebookgrupp (Majtippans Barbet) när hon tränar "elefanten" 10 veckor gammal. Jätte duktig är hon! Ja, allt går så lätt med klickerträning :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0