Tävling och firande

Idag firas Dixies 5 års dag som egentligen är imorgon. Men eftersom jag och Lucy åker till Stokholm idag för att deltaga på terapihundsskolans utvecklingshelg så får vi fira vår 5-åring idag istället.
 
Så stor GRATTIS till min fina prinsessa på 5-års dagen!
 
Tänk att det redan var 5 år sedan som min älskade lilla hund föddes. Och tänk vad mycket vi har hunnit med på dessa 5 åren.
 
Här är vårt första möte med varandra, på flygplatsen i Finland där jag hämtade min blivande stjärna. Total lycka i denna stund!
 
Sedan dess har vi haft många goda (och onda) stunder tillsammans. Dixie som var världens lättaste valp blev som unghund ett vilddjur utan dess like. Mellan 1 och 2 års ålder var livet inte en dans på rosor :/
Men efter det fick jag en hund som det verkligen har varit mödan värt att slita med..
 
För när hon väl kom på att det var lönsamt att jobba tillsammans med mig istället för på egen hand så har Dixie blivit ett hot för sina konkurrenter på tävlingsbanan. Hitills har vi tävlat 6 gånger i rallylydnad och här är resultaten:
Nybörjarklass debut: Godkänd 100 p (max) och klassvinst! plac 1 av 33
Nybörjarklass: Godkänd 98 p
Nybörjarklass: 100 p (max) och klassvinst! plac 1 av 36 Titeln: RLD N
 
Fortsättningsklass debut: Godkänd 98 p och klassvinst! Plac 1 av 20
Fortsättningsklass: Godkänd 97 p
Fortsättningsklass: Godkänd 93 p Titeln: RLD F
 
Dixie är en fantastisk tävlingshund, precis som jag önskade mig! Vi har inte haft någon brådska att snabbt klättra upp i klasserna, eftersom mina nerver behöver lite vila mellan tävlingarna, vi tar det lugnt och har roligt på vägen. Nu har vi nya mål att sikta mot :)
 
Min dröm om en utställningshund har ju också verkligen gått i uppfyllelse. Aldrig kunde jag tro att vi skulle göra sån succé i utställningsringarna. Även här har jag en hund utöver det vanliga som alltid visar sig från sin bästa sida och gör det med glädje.
Sedan 2009 när Dixie blev Svensk Champion så har Dixie stått som bästa tik 9 av 10 gånger. (Den ena gången vann Lucy över henne :))
Dixie har en tung meritlista inom utställning:
Svensk Utställningschampion (SE UCH)
Dansk Utställningschampion (DK UCH)
Norsk Utställningschampion (NO UCH)
och tillsammans blir det ett Nordiskt Utställnings Championat (NORD UCH)
Internationell Utställningschampion (C.I.E)
Nordisk Vinnare 2010
Nordisk Vinnare 2011
Dansk Vinnare 2010
Världs Vinnare (WW-11) Där hon stod som bästa tik av 54 barbeter i Frankrike för en fransk domare!
Dessutom har hon på sina två senaste utställningar i Sverige lyckats placera sig i gruppen vid båda tillfällena. Först en BIG 4:a och nu senast stod hon som BIG 1:a!!!! Vi fick alltså äran presentera den vackraste hunden ur hela Grupp 8 i Best in Show finalen! En otrolig upplevelse!
 
Man kan ju inte vara annat än stolt över sin fina, duktiga, underbara 5 åring! Hon är en hund med stjärnstatus och jag hoppas vi får många fler härliga år tillsammans.
 
 

Sen ska jag också passa på att berätta om Lucy som också hon är en blivande stjärna, fast på andra plan :)
Igår var vi med och tävlade på serietävlingen i agility igen. Och vår träning har gett resultat för igår satte vi för första gången en felfri bana och vann nybörjarklassen large.
Jag är så glad över de framsteg som jag ser. Agility är det absolut svåraste jag försökt mig på, men det är också något av det roligaste.
Denna gång stack hon inte iväg och hon tog slalomet felfritt i fart. Hon var så snabb min lilla hund :)
 
Vi provade även att starta i Öppenklass hopp som är som en klass 2 bana. Jag visste ju från början att vi inte skulle reda ut den, men det är roligt att prova. Det blev som väntat disk, men denna gång kom vi i alla fall i mål, trots att det blev lite fel.
 
Nu drar vi till Stockholm och jag hoppas jag och Lucy kommer hem med massor av ny kunskap på vägen till att bli terapihundsekipage! :)
 
Trevlig helg!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emelie Tuvesson

Du och dina hundar är fantastiska! Grattis til vinsten i agilityn! :) Ha en bra helg i Stockholm! Kram Emelie

2012-10-05 @ 17:34:50
URL: http://tolvtassar.wordpress.com
Postat av: Amanda

Grattis till dixie hon är otrolig, min stora drömhund det finns ingen hund som jag tycker är så otrolig som hon :) även grattis till lucy även duktig!

2012-10-05 @ 21:09:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0