BPH-dag för Barbeter

Den 18 november anordnar Svenska Barbetklubben en BPH-dag för Barbeter i Bjuv, Skåne där man har chans att testa sin Barbets mentala egenskaper. BPH står för Beteende- och Personlighetsbeskrivning hund och är ett mentaltest som är utformat för att passa alla hundraser tillskillnad från MH som mest bygger på att mäta bruksrasernas egenskaper.
 
Här kan du se en video hur ett BPH går till
http://www.youtube.com/watch?v=gwgenEiL6vQ
 
Mer info finns även här:
http://www.bjuvsbk.se/
 
Det finns platser kvar! (Hundar över 1 år kan delta) Anmälan skickas till [email protected]
 
Jag tycker det att mentaliteten är lika viktig som hälsan hos hund när man tänker avel. Många är duktiga på att kolla upp in hunds hälsostatus innan hunden används i avel, man röntgar och ögonlyser m.m. Folk är även duktiga på att fixa meriter inom utställning för att få bekräftat att hunden är enligt rasstandarden, ytterligare några väljer att även kämpa sig till lite arbetsmeriter för att visa att hunden kan jobba och prestera arbete i en tävlingssituation m.m (ja, mitt hjärta klappar lite extra för er) men väldigt få väljer att mäta hundens mentalitet, trots att det är något av det viktigaste. Det är ändå hundens personlighet och egenskaper som utger störst del av själva hundägandet, för det är just den hund som man ska leva med och för att hundägandet ska bli så bra som möjligt så förutsätter det att den hund man har är mentalt stabil.
 
Jag tycker det är lika viktigt och en mycket stor merit att ha officiell mentalstatus oavsett om det är ett MH eller BPH. Själv tycker jag att de mentala egenskaperna väger tyngre än alla andra meriter, för det är egenskaperna som nedärvs, inte titlar. Jag hade själv utan tvekan valt en hane som har bra mental status före en hane som har utställningsmeriter till mina tikar (förutsatt att båda var friska som också är en mycket viktig del)
 
Det är hittills bara 10 Barbeter i Sverige som har genomfört mental beskrivning. Jag har sammantällt de få resultaten, men fler behövs för att kunna utvärdera menatliteten hos Barbet. Barbet är ju känd för att vara mentalt stabil, men jag tycker redan nu att det finns saker att vara observant på framöver.
 
Hade jag haft möjlighet så hade jag gärna sponsrat alla Barbetägare med avgiften bara för att få kännedom om fler Barbeters mentala status. Nu kan jag tyvärr inte det, så jag hoppas ju att fler ska tycka det är lika viktigt som jag gör. Det kostar ju bara hälften av vad t ex höftröntgen gör och det har de flesta inga problem med att betala. Folk har heller inga problem med att lägga ut dyra slantar på att visa sin hund några få minuter i en utställningsing, eller köra låååång väg för att plocka utställningsmeriter, men när det kommer till den mentala biten så är det väldigt få som visar intresse och jag förstår inte varför?????
Är det för att man själv tycker sig ha gjort bedömningen att man har en bra hund? I så fall hade man inte behövt ställa ut heller om alla gjort sina egna exteriörbedömningar, hundägare tycker ju alltid att de själva har världens bästa hund.....
 
Själv har jag genomfört MH-beskrivningar på båda mina tikar innan jag använt dem i avel, allt är officiellt och vi har inget att dölja. Många av våra valpköpare har uppskattat detta att det finns dokumenterad mental status.
 
Så för rasens bästa så hoppas jag att fler kan få upp ögonen för hur viktig den mentala biten är! Och för er som har gjort det eller kommer att göra det hade jag gärna delat ut guldstjärna! Ni är med och bidrar till att få en bättre kännedom om mentaliteten hos Barbet.
 
I otroligt många raser så står det i rasstandarden att rasen ska vara bra mentalt, men det är inte alltid det som står i rasstandarden överensstämmer med verkligheten. Det finns många kända exempel där man avlat på andra meriter istället för hundarnas mentalitet och då det går utför ganska snabbt för rasen. Ett exempel är lagotto, som blev mycket populär väldigt snabbt, men där man tyvärr glömde bort den menatla biten, eller valde att blunda för den och så fick de ett kritiskt läge som fortfarande inte är reparerat.
 
Där vill vi inte hamna med Barbet!
 
 
Ja, det var lite av mina tankar såhär en fredagsmorgon....
 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Helt rätt tankar! Viktigast av allt är mentaliteten!
Hoppas ni får fullt denna dag!

2012-09-14 @ 14:31:41
Postat av: Maja

Tack Pernilla :) Ja, det hoppas jag också!

2012-09-14 @ 15:29:50
Postat av: Marie Lidblad

Dina tankar borde läggas ut på barbet.se. Här bor vi på kalkstenshawaii och vi borde kanske kunna få en chans till att testa våra hundar på närmare håll än Skåne? Gäller kanske även mellansverige . Norra Sverige vet jag inget om.De får svara för sig själva.
Marie

2012-09-14 @ 19:26:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0