pälsvård, veterinär och träning

Måndag igen...Men vad gör det? Alla dagar är lika roliga :)
 
Har borstat en styck Dixiehund som blev tovfri och sedan när jag ändå var i farten passade jag på att bada henne också. Det blev en fluffig och väldoftande hund.
Men lyckan varade inte så länge. På eftermiddagen åkte vi till veterinären för den årliga vaccinationen. Det var fullt med hundar på plats så vi fick stå vid en vägg och under tiden går det förbi en jätte St: Bernhardshund och skakar sig. Slemmet flyger flera meter åt alla håll och där står vi som lämpliga måltavlor och dessutom kommer det en miljard vita hår från hunden som fastnar i slemmet. Mysigt! :/
Så det var bara att börja rensa bort slem och vita hår från min nybadade hund. Jag även från min obadade hund Lucy också.
Väl inne hos veterinären fick mina tjejer som vanligt mycket beröm för sitt goda uppförande och att de var så lugna :)
 
Sen åkte vi vidare för kvällens träningspass.
 
Lucy började med agility. Vi tränade mest slalom i fart och med byten, lite knepigt, men Lucy jobbar på jätte fint. På torsdag ska vi vara med på serietävlingen i agility och det ser jag fram emot. Ska bli väldigt roligt att se om vi får ihop allt :)
 
Jag och Lucy tränade även lydnad. I mellan åt får vi till det riktigt bra, men ibland går det inte alls. Fotgåendet har jag en ny plan för hur det ska fungera och det blev bättre efter jag provat lite grann. Ska prova jobba vidare och se hur det utvecklas. Provade även ställande med hopp-stå. Jag är lite velig när det gäller vilken metod som jag ska lära in ställandet med. Jag ska ge det ett försök och se om det kan bli lite bättre. Annars flöt det andra på bra.
Jag är i alla fall mycket nöjd med Lucys träning ikväll.
 
Dixie har fått träna rallyskyltar. Har lagt mycket vikt vid slalom ikväll att hon inte ska tappa mig, vilket hon gör ibland, men efter ikväll blev det super bra. Ja, allt gick jätte bra, förrutom den det j--la 8:an. Hon missar på första gången men klarar det alla andra gånger. INTE BRA NOG! Just nu hatar jag den skylten, men samtidigt kan jag inte låta bli att gilla hela situationen. Jag älskar ju egentligen sådana typer av "problem" som måste hitta en lösning. Det tråkigaste i hundträning är ju när allt hela tden går bra (det blir ingen utmaning då), det är nyttigt och roligt att ha någon liten nöt att knäcka. Jag ska spåna på lösningar som kommer testas en efter en, för en plan på lösning finns alltid :)
Det är ju långt kvar till tävlingen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0