trrrrrräning

Denna vecka finns det inte mycket tid över. Fullt upp hela tiden.
 
Igår blev det mycket aktivitet för Lucy. Först fick hon vara visningshund på min freestylekurs och det gjorde hon med bravur. Vi har inte tränat så mycket trix, men ändå kan hon det som jag visar, även avancerade grejer. Det hon fick visa igår var framförallt apportering, positionsarbete och zack (när hunden backar slalom mellan förarens ben)
 
Sen blev det agilitykurs direkt efter. Jag tränade lite kontaktfält själv först i fart, men det gick inte bra. Blir det för hög fart så glömmer Lucy att stanna på kontaktfälten. Hon kan båda delarna var för sig 1. att springa med full fart och 2. stanna på kontaktfälten men inte när jag ska kombinerar det tillsammans. Men jag har lite planer såklart på hur jag ska lösa detta. Det är bara att fortsätta träna, en vacker dag fungerar det och just nu är det bara fula regniga dagar så det lär väl dröja innan det fungerar.
 
På kursen igår så regnade det hela tiden. I vår grupp tränade vi på kommandot "ut". Det gick bra för Lucy, hon är duktig och förstår, men som vanligt så gör inte mina armar som jag tänkt :)
Hon har blivit jätte duktig med slalomet nu. Det är riktigt fina ingångar från olika håll och fin teknik tycker jag.
Det är väldigt roligt och nästa vecka är det dags för serietävling igen.
 
Dixie fick vara hemma igår, men Daniel hade varit ute och sprungit med henne så hon var nöjd med det igår. Jag tränade lite med henne igår. Högerhandlingen i rallyn har påbörjats och hon gör framsteg varje gång. Hon är så otroligt lättlärd och klok, så det tar inte lång tid innan hon förstår.
 
Det är ju 47 skyltar/moment totalt i nybörjarklass och fortsättningsklass tillsammans. Sen är det ytterligare 14 nya skyltar som tillkommer i avanceradklassen, men här börjar också högerhandlingen vilket betyder att hunden ska kunna samtliga 61 skyltar på förarens högra sida (sen i mästarklass tillkommer det 13 skyltar till och totalt ska hunden kunna 74 skyltar men på både höger och vänster sida så man kan egentligen säga att det blir 148 moment. Det blir väldigt anorlunda och mycket nytt för hunden när den plötsligt ska göra allt på "fel" sida. Det blir lite som att börja om från grunden med nybörjarklassens skyltar med hunden på höger sida. Det är inte helt lätt. Sen tillkommer även honnörsrutan där en hund ska sitta eller ligga i banan medan en annan hund går. Det måste också tränas mycket.
Så vi har väldigt mycket träning framför oss, men det är roligt att äntligen ha lite nytt att träna på. Jag är väldigt trött på att nöta gamla moment nu.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0