Vad vore livet utan hund?

Alltså det är egentligen helt galet hur det kan vara så roligt att träna hund.
Det är beroendeframkallande och man får klart abstinens när man inte gör det.
 
I julklapp fick jag Maria Brandells DVD "Från valp till stjärna" och flera gånger under filmen blev jag tvungen att pausa för att träna på de nya tipsen.
 
Det är så roligt, så har man väl börjat så kan man inte sluta. Dagarna går åt att planera sin nästa hundträning och det där med planering tar mer tid än vad man kan tro.
För många år sedan så planerade jag nästan aldrig mer än i stora drag. T ex att idag ska jag träna på fotgående. Med endast en sådan plan kommer man inte framåt i träningen särskilt fort.
 
Numera planeras det in i varje detalj. Såhär såg min senaste planering ut för Lucys lydnadsträning på de moment där vi har mest pill:
 
Fotgående:
- Starter utan blicksläpp
-Träna tydliga vänstersvängar, med direkt vändning till vänster när jag vrider på huvudet
-Träna på att hon ska påbörja sättandet lite innan själva halten för att få snabbare halter
- Korrekt position, samtidigt som hon har rätt attityd och fokus
 
Inkallning:
-komma in i fotposition utan att vidröra mig
-snabbare avslut
 
Ställande:
-Korrekt position i fritt följ, bryta direkt när/om hon tränger
-Mera bakåtvikt i själva ställandet
-Stå helt stilla tills jag säger annat
 
 
Igår var det träning och det blev ett riktigt bra pass. Lucy var på sitt allra bästa träningshumör. Fotgående/fritt följ är det som vi måste jobba på ännu mer. Men det är så roligt att pilla med så det gör vi gärna.
Mest fokus ligger på Lucys träning just nu eftersom hennes tävling står näst på tur.
 
Dixie fick köra korta rallybanor och det går bättre och bättre för varje gång, men det är egentligen bara banträning som behövs nu, men hennes tävling i avancerad klass får vänta tills lite längre fram i vår.
 
På fredag ska vi träna i Halmstad igen och jag längtar redan. Vad skulle jag gjort utan hundarna och hundträningen? Känns som att det är det viktigaste i mitt liv.
 
Här kommer en fin bild på Timja.
 
Jag ska anmäla Timja till utställningen i Malmö i mars. Tills dess måste vi träna :)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0