Tävling i Osby

Igår var jag och Dixie och tävlade rallylydnad igen i Osby. Vi samåkte med Emelie och Vincent som också skulle vara med.
Det var sagt att det skulle bli regn, men istället var det klarblå himmel och gassande sol. 
Vi var tidigt på plats för Emelie och Vincent hade startnummer 1.
Jag och Dixie hade startnummer 24 och det kändes bra så det fanns gott om tid till uppvärmning. Jag ville inte göra om samma misstag som på senaste tävling då Dixie fick för lite uppvärmning för jag trodde inte hon skulle orka i värmen. Det var samma situation igår och taktiken var att värma upp henne genom att träna de olika momenten och att hon skulle vara ute mycket runt banan.
1,5 timmes uppvärmning gjorde susen!
 
När det var vår tur så kändes Dixie perfekt! Precis som jag vill ha henne. Mycket alert och fokuserad, men inte överladdad! 
På första uppvärmningsrundan kändes allt bra. Men när nr 20 var inne på banan och jag tränade utanför så kunde Dixie helt plötsligt inte backa på höger sida. Jag fick ju lite lätt panik och försökte få till det, men hon backade bara ifrån mig. Det fanns inte så mycket att göra åt det.
 
Första skylten var stå framför-backa. Den har vi haft svårt med, men igår satt den klockrent! Många moment var väldigt bra. När vi kom till skylten "backa 3 steg" på höger sida så blev det struligt...som väntat. Det blev snett. Vid en annan skylt "sitt, sväng vänster, sitt" i högerhandling så var hon lite sen i förflyttningen, men alla andra skyltar fixade vi galant!
Skylten "ställande under gång- gå runt" har varit svårt för oss tidigare då Dixie har flyttat en framtass precis vid återgången, men den satt fint igår. Så jag är väldigt nöjd med helheten och känslan och så himla nöjd med Dixie som går in och gör så bra ifrån sig trots att det blivit minimal träning för oss under våren. 
 
Backningen kostade oss dyra -10 poäng och fick -1 för att hon var sen vid den andra skylten och totalt blev det 89 poäng, en 13:e placering av 32 starter.
 
Det var många som fick -10 på backa skylten för domaren ansåg att flera tog för ojämna steg, eller för få steg. Det var mycket möjligt att vår -10 poängare också berodde på det, för annars hade vi kanske bara fått avdrag för snett backande som inte ger lika mycket avdrag. Det var några innan mig som fått samma avdrag på den skylten, så jag var ganska beredd på att vi också skulle få det, för jag backade på samma sätt som de gjorde. Men så kan det vara!
 
Nu har i alla fall jag och Dixie fått ihop våra 5 resultat i mästarklass och har 451 poäng på SM-kvallistan av 500 möjliga. Vi ligger just nu på plats 70 på kvallistan av 385 ekipage. De 50 bästa får vara med på SM i höst. Tyvärr har det varit så mycket annat denna våren med valpar mm, så vi har missat många tävlingar och kommer inte ha många chanser på oss att förbättra våra poäng, men i juli är det en 2-dagars tävling med 4 starter, så där är vår sista chans. Men ska vi ha chans till SM så måste vi sätta 4 starter som ska vara i princip felfria, haha! Det kommer inte gå, men det är ändå kul att försöka :)
 
Det var hur som helst en trevlig och lyckad dag igår och jag var väldigt nöjd med vår prestation! Emelie och Vincent var väldigt nära en 100-poängare, men fick också avdrag för stegen i backandet. Surt! För de var en otroligt fin runda!
 
Det blir en liten tävlingspaus nu, för på onsdag ska både Dixie och Lucy opereras. Dixie ska ta bort sin knöl på armbågen och Lucy ska stereliseras, så jag får två "sjukskrivna" hundar här ett tag framöver. 
 
 
Idag har Agaton och Baxters blivande ägare varit och hälsat på. De ska inte hämta valparna riktigt ännu, men väldigt snart :)
 
Idag har även Wille blivit badad och fönad och är nu ren och fin för imorgon då han ska flytta. Allt är klart och hans ryggsäck står packad!
 
Rapporter från Nelson och Herman har kommit och allt går bra. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0