Lydnadsträning

Idag har vi varit och tränat igen..
Men nu är det lydnad som gäller med både Dixie och Lucy.
 
Och för att få grepp om hur vi ligger till så körde vi igenom lydnadsprogrammen med kommenderingshjälp av Emelie.
 
För min egen skull så för jag lite anteckningar här om hur det gick och vad jag ska tänka på tills nästa pass:
 
Lydnadsklass 1 med Dixie:
Platsliggning: Bra, mer störningsträning behövs för att utmana
Tandvisning: Bra
Linförighet: Ligger lite för långt fram i position, bra fokus och halter. Träna mer korrekt position
Läggande u gång: Jobba upp lite mer tryck i läggandet, det kan bli bättre
Inkallning: Tendens till tjuvstart, usel ingång, slår i mig. Måste träna om ingångarna
Ställande u gång: Kan lite snabbare ställande än vad hon gjorde, jobba med omvänt lockande
Apportering: Bra
Hopp: Samma problem som i inkallningen, slår i mig vid ingången
 
Lydnadsklass 2 med Lucy:
Platsliggning: Tränade vi inte idag
Fritt följ: Tränger, tappade fokus, långsamma halter, mycket att jobba med, men prio 1 ligger på position
Läggande: Ok för att vara Lucy
Inkallning: Bra
Sändande till ruta: Startar inte från sittande fotposition. Ska träna in ordet "rutan" genom att skicka till godisskål. Har börjat få till ett bra stanna i rutan.
Apportering: Bra fart både ut och in, bra ingång med apporten, inte så bra gripande, men det är ok
Hopp, sitt, hopp: Bra uthopp, sätter sig lite nära hindret, fastnar på andra sidan och hoppar inte på första kommandot. Ska lägga till en liten hjälp.
Fjärrdirrigering: Mer träning på rätt avstånd behövs
 
 
Nästa pass bli imorgon :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0